دانستنیها

قمر در عقرب چیست؟ (جامع) + کارهای ممنوعه زمان قمر در عقرب

قمر در عقرب چیست

قمر در عقرب چیست؟ چرا در زمان قمر در عقرب از انجام برخی کارها نهی شده است؟ چرا در زمان قمر در عقرب نباید حرز نوشت و سوالاتی مشابه این موارد را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. قمر در عقرب اصطلاحی که نشان دهنده شرایطی از ماه بوده و در زمان رخ دادنش انجام برخی کارها نهی شده است.

قمر در عقرب چیست

قمر در عقرب پدیده‌ای نجومی بوده که می‌توان گفت زمانی که ماه در چرخش خود به دور زمین به “برج عقرب” می‌رسد گویند قمر در عقرب است و زمانی که از برج عقرب خارج شود، گویند از قمر در عقرب خارج شده است. به صورت خلاصه می‌توان اینگونه بیان کرد که مراد از قمر یعنی “کره ماه” و مراد از عقرب “برج عقرب” یا “صورت عقرب” می‌باشد. و همچنین منظور این است که کره ماه در برج “عقرب” قرار گیرد یا کره ماه مقابل صورت فلکى “عقرب” قرار گرفته باشد قمر در عقرب اتفاق می‌افتد.

بررسی دقیق قمر در عقرب

دانشمندان برج های آسمان را که در منطقة البُروج قرار دارند به دوازده قسمت که هر کدام 30 درجه (مجموعا 360 درجه) هستند تقسیم کرده اند. عقرب نیز یکی از آن دوازده برج است. منظور از منطقة البروج نواریست که خورشید، ماه و سیارات از دید ناظر زمینی از آن عبور می کنند. و دایره میانی آن (دایرة البروج) سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است. قمر در عقرب نیز قرار گرفتن ماه در صورت فلکی عقرب می‌باشد.

به طور شفاف تر، کره ماه در زمان یک ماه قمری، یک دور کامل به دور زمین می‌زند و این دور کامل ماه به دور زمین را دانشمندان به دوازده قسمت تقسیم کرده‌اند و برای هر کدام از این دوازده قسمت نامی گذاشته‌اند و این دوازده برج عبارت اند از:

  • برج حمل
  • برج ثور
  • برج جوزا
  • برج سرطان
  • برج اسد
  • برج سنبله
  • برج میزان
  • برج عقرب
  • برج قوس
  • برج جدی
  • برج دلو
  • برج حوت

زمانی‌که ماه در چرخش خود به برج عقرب می‌رسد گویند قمر در عقرب اتفاق افتاده و زمانی که آن را رد کند، اصطلاحا از قمر در عقرب خارج شده است. این حالت در هر ماه قمری یک‌بار اتفاق می‌افتد و در هر زمان معمولا دو روز و نصف روز (2.5 روز) به طول می‌انجامد تا از آن خارج شود.

محسابه زمان قمر در عقرب چگونه است؟

زمان محاسبه قمر در عقرب بسیار سخت بوده و به وسیله محاسبات دقیق نجومی به دست می‌آید و برای افراد عادی این مورد امکان پذیر نمی‌باشد تا زمان دقیق قمر در عقرب را بدست آوردند. در این شرایط توصیه استفاده از سایت و فروشگاه های معتبری هستند که ساعات دقیق قمر در عقرب را ذکر می‌کنند. اما به طور دقیق‌تر و بهتر مراجعه به کتاب های تقویم نجومی می‌باشد که هر ساله چاپ شده و زمان قمر در عقرب را به طور دقیق ذکر کرده اند.

حدیث امام صادق برای قمر در عقرب

چرا در زمان قمر در عقرب انجام برخی کارها نهی شده است؟

در زمانی که قمر در عقرب است، انجام برخی کارها نهی شده و توصیه به انجام ندادن آن کارها شده است. (باید توجه داشت به این موضوع که انجام کارها در قمر در عقرب حرام نیست و مکروه است.) و علت مکروه دانستن این موارد این است که روایاتی پیرامون این موضوع وجود دارد در کتب معتبری همچون: کافی، بحارالانوار، وسائل الشیعه. همچنین از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: زمانیکه قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.

متن حدیث: مَنْ‌ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ‌ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ‌ لَمْ‌ يَرَ الْحُسْنَى

منابع (کافی، ج 8 ص 275؛ بحارالانوار، ج 100 ص 268؛ وسائل الشیعه، ج 11 ص 367؛)

همینطور که ملاحظه می‌فرمایید این روایت و مشابه این روایت نیز در منابع زیادی ذکر شده است. بسیار حائز اهمیت است که در زمانی که توصیه به انجام کارهایی خاص مانند سفر و ازدواج نشده است، از انجام این کارها خودداری کنیم. به طور مشابه در کتاب های تقویم نجومی نیز در هر زمان، نوشته هایی نیز نوشته هایی وجود دارد. به عنوان مثال در این زمان سفر نیک است. در لغت‌نامه دهخدا نیز آمده که قمر در عقرب، یعنی اینکه ماه در برج عقرب قرار گیرد که آن را نحس می‌پندارند و از انجام کارها خودداری می‌کنند. همچنین از نظر حجت الاسلام جوادی آملی، مفسر و فیلسوف شیعه نیز نحس بودن زمانی خاص یا ذاتی روز صحیح نیست، اما منع روایات از عقد ازدواج یا مسافرت هنگام قمر در عقرب برحق است؛ زیرا حوادث جهان می‌تواند در زندگی انسان تاثیر گذار باشند.

در زمان قمر در عقرب انجام چه کارهایی نهی شده است؟

جدا از بحث فقهی قمر در عقرب، در زمان قمر در عقرب، انجام برخی کارها نهی شده است. با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام، سفر و ازدواج در زمان قمر در عقرب نهی شده است. همچنین علامه مجلسی آمیزش را در این زمان توصیه نکرده است. (حلیة المتقین)؛ محقق کرکی نیز سفر حج را در زمان قمر در عقرب مکروه دانسته است. (محقق کرکی از فقیهان بزرگ شیعه است در زمان صفویه)
به طور مشابه در صورتی که مقاله حرز امام جواد چیست را مطالعه کرده باشید، یکی از آداب نوشتن حرز امام جواد این است که در زمان قمر در عقرب نباشد. نوشتن حرز امام جواد در زمان قمر در عقرب نیز نهی شده. این مورد را باید از فروشگاهی که حرز تهیه کرده‌اید پیگیری کنید یا زمانی که خودتان تصمیم به نوشتن حرز امام جواد علیه السلام دارید باید آداب کتابت آن را رعایت فرمایید.

کلام آخر :

با توجه به این که قمر در عقرب در هر ماه قمری یک بار و آن هم حدودا 3 روز به طول می‌انجامد، بهتر است تا از کارهایی که انجام دادن آنها نهی شده است دوری کنید. کارهایی مثل سفر، ازدواج، نوشتن حرز امام جواد از جمله کارهایی هستند که توصیه شده انجام داده نشوند در این روز. توصیه به شما این است که اگر قصد تهیه و خرید حرز امام جواد را دارید توصیه به شما این است که از فروشگاه های معتبر خرید خودتون رو انجام بدید که علاوه بر خط خوب و رعایت آدابی از جمله نوشتن روی پوست آهو و… نوشتن آن در زمان قمر در عقرب نیز رعایت شده باشد، انگشترآنلاین از جمله فروشگاه های معتبری است که از تهیه پوست آهو تا کتابت آن را انجام داده و تمام آداب آن رعایت شده است.

4 نظر در “قمر در عقرب چیست؟ (جامع) + کارهای ممنوعه زمان قمر در عقرب

  1. منصوره گفت:

    ممنون ازاطلاعات مفیدتون به کسانیکه اعتقادندارن چی بگیم ؟😒زن داداش من توهمین امروزک شروع قمردرعقربه رفتن کربلا اگه هم میگفتم این چیزاروقبول نمیکردن میگن الکیه دعامیکنم براشون اتفاقی نیفته وسفرشون به خیروسلامتی باشه

  2. بی تی اس گفت:

    ما به نوشته های شما گوش می دهیم

  3. مهدی گفت:

    سلام فردا سیزده به در هست و از طرفی هم وفات امام علی هست از یه طرفی به خانواده میگم نریم مسافرت و خونه بمونیم از طرفی هم اونا قبول نمیکنن و منم مجبورم با اونا برم سفر – نمیدونم چی کنم که اثر قمر در عقرب این روز تاثیری نداشته باشه 🙁

    1. سلام و احترام
      متن حدیث در این صفحه آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *