دانستنیها

7 راهکار برای سفید کردن نقره در خانه

سفید کردن نقره در خانه

نقره فلزی است با ارزش که در جواهرات و زیورآلات به صورت خالص و 100 درصدی استفاده نمی‌شود و به آن عیار زده می‌شود. چرا که فلزی است بسیار چکش خوار و در صورت استفاده نشدن از عیار در آن با کوچک ترین ضربه و فشار، حالت اولیه خود را از دست می‌دهد. در نتیجه در آن از فلزاتی همچون مس بکار گرفته میشود. اما در زمان هایی دیده می‌شود که نقره سیاه و تیره میشود. دلیل این به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله اکسید شدن یا نشستن گرد و غبار روی نقره. در اینجا راهکارهایی موثر برای سفید انگشتر و نقره در خانه نوشته ایم.

آیا نقره سفید می شود؟

همانطور که مقاله نقره چیست گفته شد، نقره با توجه به فلز بودن آن و همچنین اضافه شدن عیار به آن سیاه می‌شود. از جمله مواردی که در سیاه شدن نقره دخیل هستند: اکسید شدن نقره، نشستن چربی و گرد و غبار روی آن و استحمام میباشد. سوال اینجاست که پس از سیاه شدن نقره، آیا امکان سفید شدن آن امکان پذیر است؟ در پاسخ باید گفت بله؛ نقره با مواردی که در ادامه ذکر میشود به سادگی سفید میشود. با برخی از این موارد در منزل میتوانید نقره تان را سفید کنید و در برخی از موارد باید به کارگاه های نقره و طلاسازی مراجعه کنید.
این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از طرح ها، خصوصا انگشتر های نقره، سیاه قلم بوده یا در برخی موارد سازنده انگشتر را پس از ساخت در موادی همچون گوگرد قرار میدهد تا انگشتر اندکی تیره در نظر آید که این مورد به صورت پیشفرض بوده و مشکلی نخواهد داشت. هرچند که انگشترهایی که طرح سیاه قلم هستند را نیز میشود سفید کرد.

روش های سفید کردن نقره

در اینجا روش هایی برای سفید کردن نقره در منزل گفته خواهد شد، مواردی که به سادگی میشود نقره را در خانه سفید کرد. طبیعتا نتیجه سفید کردن نقره در منزل همانند کارگاه ها نخواهد بود، اما میشود که نتیجه مطلوبی گرفت.

سفید کردن نقره در منزل

جلاسنچ

1: استفاده از جلاسنج

جلاسنج، یکی از معروفترین و بهترین روش هاست برای سفید کردن نقره و دیگرفلزات، این ماده که عموما حالت خمیری شکل دارد را مقداری به دستمال آغشته کرده و روی سطح سیاه شدن میکشیم، سپس مشاهده میشود که آن محدوده سفید میشود. معمولا جلاسنج ها را میتوانید از ابزارفروشی ها خرید کنید و قیمت ارزانی دارد.

نقره پاک

2: استفاده از محلول نقره پاک (ورنیکا)

استفاده از جلاسنج بجز نقره، برای مس، برنج و… نیز میباشد. اما در اکثر نقره فروشی‌ها ماده‌ای وجود دارد تحت عنوان ورنیکا یا نقره پاک. این محلول نیز مشابه جلاسنج، نقره را سفید میکند که کارایی ورنیکا برای نقره از جلاسنج بیشتر است. ورنیکا قیمت ارزانی دارد و شیوه استفاده از آن بدین شکل است که ابتدا درون یک ظرف، مقداری ورنیکا ریخته و به مدت 30 ثانیه نقره و زیورآلات خود را درون آن قرار میدهید و پس از 30 ثانیه آن را شسته و تفاوت را مشاهده میکنید. حتما دقت داشته باشید که نباید بیشتر از حدود سی ثانیه باشد. چرا که نقره را قرمز خواهد کرد. (عموما زمان قرار دادن در ورنیکا سی ثانیه میباشد. برای اطلاع دقیق، پشت ظرف آن، نحوه استفاده را نوشته است)

مالش نقره به فرش

3: کشیدن به فرش یا موکت

یکی از رایج‌ترین راه ها برای سفید کردن نقره سیاه شده، کشیدن آن به فرش یا موکت است. این مورد تا حد زیادی تاثیر گذار خواهد بود ولی متاسفانه دور نگین و مخصوصا در انگشتر های زنانه که دارای نگین های ریز اتمی هستند نمیتوان از این روش استفاده کرد. زیرا ممکن است نگین های آن بریزد و موارد مشابه.

شست و شو با مایع ظرفشویی

4: شستشو با آب داغ و مایع ظرفشویی

زمانیکه سیاه شدن نقره ناشی از نشستن گرد و غبار و چربی روی آن باشد، میتوان با ترکیب مایع ظرفشویی با آب جوش، همچنین با استفاده از یک مسواک بلا استفاده یا خراب شده، انگشتر را تمیز نمود.

دستمال نانو نقره

5: دستمال نانو

دستمال هایی نانو وجود دارد که مخصوص تمیز کردن نقره و جواهرات است. زمانیکه این دستمال را به نقره مالش میدهید، باعث براق شدن و همچنین سفید شدن نقره میشود.

سفید کردن نقره با مراجعه به کارگاه‌ها

جدا از اینکه خواسته باشید نقره خود را در منزل تمیز کرده باشید. میتوانید انگشتر و زیورآلات خود رو با مراجعه به کارگاه های انگشتر سازی زیبا کنید.

موتور پرداخت و جلا

1: پرداخت و جلا

رایج‌ترین روش در کارگاه های نقره و طلا، پرداخت و جلا میباشد. پرداخت به این معینی که خط و خش های ایجاد شده روی انگشتر گرفته میشود و جلا به معنی براق شدن زیورآلات شما. با انجام این کار قطعا نتیجه بهتری حاصل میشود.

آبکاری نقره

2: آبکاری

اگر محدودیت قیمت ندارید، قطعا بهترین توصیه برای سفید کردن انگشتر، گردنبند و زیورآلات، آبکاری میباشد. حتما مشاهده کرده اید طلا سفید را. ماهیت طلا زرد است، اما لایه روی آن قرار میگیرد که آن را سفید و براق نشان میدهد. در محصولات نقره نیز به همین شکل زمانیکه آبکاری میشوند لایه ای روی آن قرار گرفته میشود و تا زمانیکه به این لایه ضربه وارد نشود همیشه براق و سفید میباشد. (در زمان آبکاری رنگ دلخواهتون برای آبکاری شدن را میتوانید انتخاب کنید. مثلا انگشتر نقره که ماهیت سفید دارد، زرد دیده شود) قیمت آبکاری نیز مقداری زیاد بوده و به وزن و اندازه انگشتر و زیورآلات بستگی دارد.

کلام آخر

سفید کردن نقره در منزل بسیار کار آسانی بوده و با مواردی که در قبل ذکر شد، به سادگی میتوانید این کار را انجام دهید. معمولا انگشترهای زنانه دارای آبکاری هستند و رنگشون همیشه براق و سفید هست. اما اگر دارای آبکاری نبود و سیاه شده بود، چه در منزل و چه در کارگاه های انگشتر سازی این مورد را سفید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *