دانستنیها

نقره چیست؟ راهنمای 100 درصد جامع

نقره چیست؟

نقره یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان بوده که از زمان‌های دور در فرهنگ‌ها و صنایع مختلف به عنوان نمادی از ثروت، زیبایی و ارزش مورد استفاده قرار گرفته است. این فلز با ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی که دارد، جایگاه خود را در میان سایر عناصر پیدا کرده و به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود، به عنوان یک جواهر ارزشمند در صنعت طلافروشی و جواهرسازی معرفی می‌شود. این فلز دارای خواص بسیار زیادی بوده که در ادامه ذکر شده است.

نقره چیست؟

نقره یک فلز نفیس است که به دلیل انتقال‌دهندگی بالا در حرارت و برق، از آن به عنوان یک ماده منحصر به فرد در صنایع الکترونیک، علمی، و فناوری استفاده می‌شود. همچنین، این فلز خاص خصوصیات ضدعفونی کننده دارد که موجب استفاده‌های گسترده در زمینه‌های پزشکی و بهداشتی شده است. نقره در جدول تناوبی با علامت “Ag” شناخته می‌شود. یکی از دلایلی که از نقره بسیار استفاده می‌شود این است که نقره، به سادگی با سائر فلزت ترکیب شده و از آن استفاده می‌شود برای انواع آلیاژها. جالب است بدانید که بزرگترین معادن نقره، در کشور های آمریکا، کانادا، مکزیک و پرو قرار دارند.

معدن نقره

خواص نقره چیست؟

کاربرد و خواص نقره بسیار زیاد میباشد. نقره دارای خواص متعددی است که آن را به یک فلز ارزشمند تبدیل می کند. این فلز دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است و به همین دلیل برای ساخت لوازم زینتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقره همچنین دارای خواص ضد میکروبی است و به همین دلیل برای ساخت وسایل پزشکی و ضد عفونی کننده نیز استفاده می شود. این مورد را مد نظر داشته باشید که نقره خالص، بسیار چکش خوار بوده و برای ساخت موارد گوناگون خصوصا انگشترها و زیورآلات نقره به آن عیار زده می‌شود تا در اثر کوچک‌ترین ضربه و فشار به آن حالت اولیه خود را حفظ کند.

از جمله خواصی که برای نقره ذکر شده می‌توان به مواردی همچون:

1: استفاده در جواهرات

در جواهرات به چند دلیل از نقره استفاده می‌شود. از مهم‌ترین دلایلی که از نقره استفاده می‌شود، میتوان به خاصیت میکروب زدایی، تنظیم حرارت و گردن خون بدن و تنظیم گرمای بدن اشاره کرد.

2: صنعت الکترونیک

از دیگر خواص نقره، رسانایی زیاد آن است. نقره خالص با رسانایی حدود 105 درصد در صدر رساناترین فلزات قرار دارد ولی برای اینکه قیمت زیادی دارد، صرفه اقتصادی ندارد.

3: پزشکی

در بخش استفاده در جواهرات گفته شد که از مزیت های نقره، خاصیت میکروب ضدایی آن است. برای همین مورد در بخش پزشکی بسیار مورد استفاده قرار میدهد. نمونه بارز استفاده از نقره در پزشکی، ابزار پانسمان می‌باشد. بررسی ها نشان داده که پانسمان‌های حاوی نقره می‌تواند زخم‌های در سیاهرگ پا را بهبود ببخشد.

4: هنر و صنعت

صنایع دستی و تلفیق هنر و صنعت از جنس نقره و طلا، همیشه نتیجه های مطلوبی را داده است. به عنوان مثال مینا کاری، خاتم کاری و فیروزه کوبی نمونه هایی از استفاده نقره در هنر و صنعت است.

5: سرمایه گزاری

نقره فلزی است مناسب برای سرمایه گذاری، نقره به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن و مقرون به صرفه محسوب می‌شوند که در بازارهای مختلف معامله می‌شوند. همانند طلا، نقره نیز ارزش خود را همیشگی حفظ میکند، به عنوان مثال زمانی که 10 گرم نقره خالص (ساچمه) داشته باشید، این ده گرم ارزش خود را تا همیشه حفظ خواهند کرد.

استفاده از نقره در اسلام

در دین اسلام، استفاده از زیورآلات، انگشتر، گردنبند و دست بندی که از جنس نقره باشد برخلاف طلا که حرام است، ایرادی نداشته و حرام نیست. در نتیجه خواندن نماز با نقره ایرادی ندارد. پیامبر و ائمه از نقره همواره استفاده میکردند و استفاده از فلزات دیگر همچون آهن را مکروه می‌دانستند. در حدیثی از امیرالمومنین، علی علیه السلام آمده که می‌فرمایند: به غیر از نقره چیز دیگری در دست نکنید. همانا رسول خدا فرمود: پاک نیست دستی که در آن انگشتر آهنی باشد.
در نتیجه می‌توان از نقره استفاده کرد و این فلز هیچ مشکلی نخواهد داشت همچنین دارای خواص زیادی میباشد. و در مقابل این زیورآلاتی از جنس برنج، مس و… نهی شده است و افزون بر این برای بدن ضرر دارد.

کلام آخر

نقره از فلزاتی است که دارای خواص بسیار زیادی بوده و در موارد زیادی خصوصا زیورآلات کاربرد دارد. انگشتر های نقره را میتوان از پرفروش ترین زیورآلات دانست. نقره بدلیل قیمت اقتصادی که دارد بسیار پرطرفدار است. متاسفانه در حال حاضر دیده می‌شود که به جای نقره که توصیه به استفاده از آن شده، استیل، برنج و مس استفاده میکنند که نهی شده و افزون بر این برای بدن مضر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *