دانستنیها

دلیل گرانی سنگ و تسبیح شاه مقصود چیست؟

قیمت بالای تسبیح شاه مقصود

چرا شاه مقصود گران است ؟ چرا تسبیح شاه مقصود گران است ؟ گران بودن شاه مقصود و تسبیح شاه مقصود ! چرا قیمت زیادی دارد تسبیح شاه مقصود و… ممکن است پاسخ این سوالات برای شما جالب باشد و شنیدنی

پیشنهاد ویژه
1 - انگشترآنلاین
تسبیح شاه مقصود افغانی کد{274}1,800,000 تومانمشاهده

سنگ شاه مقصود چیست ؟

همانطور که در مقاله تسبیح شاه مقصود چیست گفته شد: نام سنگی میباشد سبز و زرد رنگ که معمولا از آن برای تسبیح و نگین انگشتر استفاده میشود که این سنگ دارای خواص بی‌نظیری میباشد و یکسری ویژگی‌هایی دارد. همچنین این تسبیح ممکن به نسبت بقیه تسبیحات قیمت بیشتری داشته باشد که دلیل آن در ادامه گفته میشود.

دلیل قیمت بالای تسبیح شاه مقصود چیست ؟

برخی بر این باورند مسعودشاه با تعمیر مرقد امام‌زاده ‌شاه‌آقا در افغانستان و ساخت یک مقبره بر روی آرامگاه امام زاده منطقه‌ای که زیر دست داشته را آباد می‌کند. و سنگ هایی از کوه های مجاور آن برای برای تسبیح شاه مقصود استفاده میکند. پس مرغوب ترین سنگ شاه مقصود برای افغانستان است.

سنگ و تسبیح شاه مقصود در صورتی که دارای یکسری ویژگی باشند باارزش و گران میشود. هرچند که تسبیح شاه مقصود قیمت مناسب و ارزان نیز یافت میشود اما تقریبا میتوان گفت که بی‌کیفیت است.

1: رنگ دانه های تسبیح شاه مقصود

همانطور که در مقاله تسبیح شاه مقصود چیست توضیح داده شد شاه مقصود دارای رنگ هایی همچون زرد، سبز و… دارد که هر چه رنگ این محصول مایل به زرد باشد معمولا تاثیری مستقیم در قیمت این تسبیح میگذارد.
مورد بعدی که باید ذکر شود این است که اگر رنگ تسبیح زرد میباشد و یا هر رنگ دیگری، باید تمام تسبیح یکرنگ باشد و یکدست. اینطور نباشد که یکی از دانه های تسبیح رنگ سبز و یکی رنگ زرد و دیگری تیره باشد.

2: شفافیت دانه های تسبیح شاه مقصود

شفافیت هم مورد دیگری است که در اثرگذاری قیمت شاه مقصود بسیار اهمیت دارد. بدین صورت که تسبیح اصطلاحا لای نباشد (مثلا وقتی پشت به نور مستقیم قرار میدهید تسبیح را، نور را به صورت کامل از خود عبور دهد) در این صورت هر چه شفافیت بیشتری باشد قیمت گران‌تر میشود. این مورد هم نیز مشابه قبل باید در تمامی دانه های تسبیح صدق کند.

3: پاک بودن تسبیح شاه مقصود

پاک بودن بدین معناست که تسبیح ناخالصی نداشته باشد. (بدلیل اینکه تسبیح از کوه استخراج میشود همیشه صاف و پاک نیست) گاها ناپاکی یا اصطلاحا خال در آن یافت میشود.

تصویری از تسبیح شاه مقصود بسیار باارزش :

نمونه از تسبیح شاه مقصود عالی

4: تراش دانه های تسبیح شاه مقصود

تراش نه اینکه فقط در تسبیح، بلکه در نگین ها و انگشتر ها هم خیلی اهمیت دارد.
اکثر اوقات این تسبیح با دست تراش داده میشود و تراشکار برای تسبیح هایی که دانه های آن پاک و شفاف باید وقت بیشتری میگذارد و همچنین اگر تسبیحی دانه های پاک و شفافی داشته باشد کمیاب تر میشود و تراشکار حرفه‌ای اینکار را بدست میگیرد. عکس تسبیح های کدر که سریع تراش داده میشود و ارزشی ندارد.
دو نکته در تراش تسبیح شاه مقصود حائز اهمیت است :

  • دانه های تسبیح شاه مقصود اکثر اوقات از کوچک به بزرگ نخ میشود.
  • مورد بعد اینکه هنگامی که تسبیح را در دست میگیرید، دانه های مقابل یکدیگر باید یک اندازه باشند و مشابه هم.

هر چه این دو مورد بیشتر رعایت شده باشد تسبیح ارزشمند تر میشود.

5: جلای دانه های شاه مقصود

به معنی براق بودن سطح دانه های تسبیح است. هر چه این صیقلی‌تر باشد تسبیح گرانتر میشود و دلیل اینکه تسبیح شاه مقصود کار کرده گران تر از تسبیح نو است این میباشد که هر چه تسبیح شاه مقصود دست بیشتری بخورد جلای آن بیشتر میشود.

6: معادن تسبیح شاه مقصود

این تسبیح از معادن مختلفی استخراج میشود از جمله جلال آباد، کابل و… که تسبیحی مثلا اگر از معدن جلال آباد استخراج شود ماهیت و خواص آن با تسبیحی که از کابل استخراج میشود فرق میکند. به صورت کلی تسبیحی که از جلال آباد باشد بهتر است.

در هنگام خرید تسبیح شاه مقصود به این موارد توجه کنید تا تسبیحی که خرید میکنید با کیفیت و باارزش باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *