دانستنیها

سنگ شجر چیست؟ راهنمای 100 درصد جامع + خواص

ستگ شجر چیست

سنگ شجر چیست؟ سنگ شجر یکی از محبوب‌ترین سنگ ها در بین عوام جامعه است. و دلیل محبوبیتش چیزی نیست جز اشکالی که داخل سنگ به نمایش در می‌آیند و خواص سنگ شجر. گاهی ممکن است موارد خاصی روی این سنگ شکل ببندد که روی قیمت این سنگ خیلی تاثیرگذار گذارد. مثلا نقش علی و الله روی سنگ که در ادامه عکسشان را میتوانید مشاهده کنید.

سنگ شجر

همانطور که از اسم این سنگ میتوانید حدس بزنید منظور چیست! شجر؛
نام سنگی از خانواده عقیق که بدلیل نقش هایی مانند درخت که روی سنگ دارد به آن گفته میشود شجر. این نوع سنگ معمولا دارای رنگ سفید، خاکستری و یا گاهی بی رنگ است. شجر حدودا سنگ نیمه قیمتی میباشد ولی در برخی زمان ها بسیار ارزشمند میشود. حتی از برخی از سنگ های جواهری گران‌تر مثل زمرد. دلیل این رو هم در ادامه میگیم به شما. شجر نمونه های مختلف دارد مثلا شجر خزه‌ای، شجر پاییزی و یا شجر بهاری که بستگی دارد به نقش روی سنگ. مثلا شجر پاییزی به نمونه ای از شجر گویند که به رنگ نارنجی، زرد و… است. امیدوارم متوجه شده باشید به صورت خلاصه سنگ شجر چیست. هر چند میتوان کامل‌تر توضیح داد مثلا اینکه سنگ شجر یا دندریت از ترکیب دی اکسید منگنز با کانی پیرولوزیت طرح های داخل آن شکل میگیرند و یا اینکه گران‌ترین و کمیاب‌ترین نوع این سنگ، از خانواده سبز اش است.

نمونه نگین شجر

دلیل نام گذاری سنگ شجر چیست ؟

در بخش قبلی توضیح داده شد که اگر به سنگ شجر نگاه کنیم متوجه طرح هایی داخل سنگ میشویم، طرح هایی که شبیه درخت و گل و… هستند. برای همین موضوع به این سنگ شجر گفته میشود. طرح هایی که بسیار زیبا بر روی این سنگ نقش میبندند باعث میشود نگاه خیلی از خریداران و حتی مشتریان را به این سنگ جلب کند.

سنگ شجر در کجا یافت میشود ؟

در پاسخ به این سوال که سنگ شجر در کجا جهان یافت میشود باید گفت که این سنگ انواع مختلفی دارد که همین یکی از دلایل وجود تغییر قیمت در سنگ شجر است. مثلا از مکان هایی که این سنگ را میتوان کشف کرد و به‌دست آورد: شهر قائن در استان خراسان جنوبی که یکی از بهترین و محبوب‌ترین نوع شجر است که اصطلاحا معروف است به شجر قائن، از دیگر معادن این سنگ میتوان به شجر یمنی اشاره کرد. همان طور که میدانید عقیق یمنی بهترین و مرغوب ترین نوع عقیق است. چه از نظر خواص و چه از نظر مرغوبیت سنگ. پس از بهترین معادن سنگ شجر، شجر یمنی است. ولی به دلیل وجود جنگ در شهر یمن و همچنین قیمت نسبتا بالایی که این سنگ دارد تقاضا برای این سنگ زیاد نیست. نوعی دیگر از شجر، شجر هندی است.

گردنبند شجر زنانه طلا

قیمت سنگ شجر چقدر است ؟

همانطور که در مقاله های دیگر سایت خدمتتان عرض کردیم همیشه به صورت مستقیم و یک کلام نمیشه قیمت هیچ کدام از محصولات انگشتری را اعلام کرد. چرا که به موارد زیادی در قیمت محصولات دخیل هستند. این مورد در سنگ شجر نیز صدق میکند. مواردی همچون، ماهیت سنگ، اصالت سنگ، حجم سنگ، از همه مهم‌تر شجر یا طرح خود سنگ. این موارد سهم زیادی در افزایش قیمت سنگ شجر دارند. به عنوان مثال سنگی که شجر های زیادی دارد به نسبت سنگی که شجر کمتری دارد طبیعتا گران تر است. یا مثلا سنگی که اصالت یمنی دارد به نسبت سنگی که هندی است قیمتش فرق میکند و به نسبت شجر یمنی گران‌تر است. اگر خواسته باشیم از لحاظ قیمت مقایسه کنیم سنگ شجر را در ابتدا شجر یمنی، سپس شجر قائن و در نهایت شجر های هندی و نظیر این قرار میگیرند. یکی دیکر از موارد که در قیمت شجر خیلی تاثیر دارد و شاید بشه گفت که مهم ترین بخش در تایین قیمت سنک شجر است طرح شجر است. در برخی موارد که خیلی نادر است ممکنه اسامی جلاله مانند الله روی نگین نقش بندد یا اسم علی، محمد و… روی نگین طرح بسته باشد که در این حالت خیلی قیمت گران تر است. چند سال پیش در بار شجری که خریده بودیم نگینی با طرح یک خیمه روی یکی از نگین ها به زیبایی نقش بسته بود. در ابتدا که اهمیت زیادی ندادیم ولی به مرور زمان پی به طرح و شجر زیبای رو نگین بردیم و همین باعث شد که نگین روی انگشتر دست ساز فاخر ساخته و به فروش برسد که عکس آن را در بخش زیر مشاهده میکنید.

سنگ شجر

نگین شجر

خواص سنگ شجر چیست ؟

سنگ شجر جزو خانواده عقیق میباشد و برخی آن را عقیق شجر می‌نامند. شجر دارای خواص عقیق بوده ولی از لحاظ ظاهری تفاوت هایی با عقیق دارد. زمانیکه اسم عقیق می‌آید همگی به یاد سنگ های قرمز عقیق می‌افتیم و تصورمان از عقیق همان سنگ هاست. ولی عقیق سنگی است که در رنگ های مختلف یافت میشود. از قرمز گرفته، سفید، بی‌رنگ، زرد، پرتقالی و… که میتوانید در بازار پیدا و خرید کنید. یک نکته حائز اهمیت این است که ممکنه گاهی چشممان به سنگ های عقیق آبی، سبز و… هم بی‌افتد. ولی واقعا این سنگ ها عقیق هستند؟ در پاسخ باید گفت بله عقیق هستند ولی سنگ های عقیق رنگ شده و همان خواص عقیق را دارا میباشند. خب همانطور که گفته شود سنگ شجر همان سنگ عقیق است پس خواص سنگ عقیق را دارد. خواص سنگ عقیق چیست ؟ برخی از خواص عقیق که در احادیث امامان میتوان یافت میشود اشاره کرد به :
از بین بردن فقر: امام رضا علیه السلام میفرمایند عقیق فقر را از بین میبرد و دست کردن آن نفاق را نیز نابود میکند.
افزایش رزق و روزی: امام باقر علیه السلام در پاسخ به بشیر که چه نگینی در دست کنم فرمودند که هر کس یکی از انواع عقیق را در دست کند و شیعه ما اهل بیت باشند به جز خیر و خوبی و وسعت رزق نمیبیند.
حرز برای انسان در سفر، عاقبت به خیری انسان در زندگی و بازداشتن از عذاب خداوند از دیگر خواص بی‌نظیر عقیق است که در روایات و احادیث یافت میشوند.

سنگ شجر خام

سنگ شجر خام و تراش نخورده

در هنگام خرید شجر به چه نکاتی باید دقت کنیم ؟

در زمان خرید انگشتر شجر مردانه و یا زنانه باید به نکاتی توجه کنید. اگر بخش های قبل مقاله را خوانده باشید متوجه میشوید که مواردی در قیمت و کیفیت شجر تاثیر گذار خواهند بود. جدا از بحث نقره انگشتر که باید به آن توجه کنید. اصالت، کیفیت، اندازه، طرح داخل خود نگین شجر(منظور همان شجر های داخل نگین است). این مواردی است که باید حتما به آن اهمیت دهید.

آیا سنگ شجر رشد میکند ؟

در پاسخ به این سوال که آیا سنگ شجر رشد میکند یا نه! مقاله ای کامل و جامع نوشته شد که میتوانید بخوانید. در این مقاله هم به صورت علمی و هم به صورت عملی این را به شما اثبات کرده ایم. به صورت علمی که اندازه و وزن سنگ تغییری پیدا نخواهد کرد و اگر منظور از رشد، طرح و اشکال داخل سنگ باشد هم این مورد رشد نمیکند. چون سنگ شجر از مواد معدنی تشکیل شده است. ممکن است طی سال ها این طرح ها جابجا شوند ولی رشد خیر. به صورت عملی هم یک نمونه سنگ شجر را عکس گرفته و به مدت 40 روز درون آب قرار میدهیم و پس از 40 روز بررسی میکنیم سنگ را.

3 نظر در “سنگ شجر چیست؟ راهنمای 100 درصد جامع + خواص

  1. محدثه ایمانی گفت:

    سنگ شجر چه خواص خوبی دااااشت….

  2. علی گفت:

    ممنون از زحمات شما
    مقاله ای زیبا بامتنی دلنشین و شیوا بود

    1. خواهش میکنم.
      ممنون از نظر شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *