دانستنیها

بهترین روش نگهداری انگشتر نقره و زیورآلات (در منزل)

بهترین روش نگه داری نقره در خانه

نگهداری انگشتر و زیورآلات نقره نیز مانند دیگر زیورآلات، شامل نگهداری های خاص می‌باشد تا علاوه بر دوام و ماندگاری بیشتر، زیبایی همیشگی و اولیه خود را دارا باشد. نگهداری نقره بسیار ساده بوده و نیاز به انجام کار خاصی ندارد فقط نکاتی ریز دارد که باید رعایت شوند. در این مقاله، به بررسی بهترین روش‌های نگهداری انگشتر و زیورآلات نقره در منزل می‌پردازیم و نکاتی را بیان می‌کنیم که کمتر جایی آنها را شنیده‌اید.

بهترین روش نگهداری نقره در منزل

مشابه دیگر کارها نمی‌توان گفت که بهترین روش در نگه داری نقره و انگشتر در منزل مثلا این کار است. ولی مجموعه دستورالعمل هایی برای نگه داری نقره نوشته ایم که شک نکنید در صورتی که این موارد را در زمان نگه داری نقره رعایت کنید، به انگشتر یا زیورآلات نقره شما آسیبی وارد نمی‌شود و طول عمر بیشتری را خواهد داشت محصول شما. مجموعه روش هایی ساده که نیاز به انجام کار خاصی نیست و صرفا نوعی نگه‌داری ساده است. مثلا در ادامه آورده‌ایم که در زمان انجام ورزش هایی همچون والیبال، انگشتر را از دست خود درآورید زیرا که نگین انگشتر سختی بیشتری از نقره دارد و ضربات دست باعث جابجا شدن آن در بالای انگشتر شده و نهایت به افتادن نگین انگشتر، ختم می‌شود.

چرا نقره به نگهداری نیاز دارد؟

نقره نیز مانند دیگر وسایل‌ها، نیاز به یکسری نگهداری‌ها است، نگهداری هایی که در نهایت باعث حفظ زیبایی و دوام بیشتر محصولات می‌شود. این امر در محصولات زینتی همچون نقره بسیار حائز اهمیت بوده چرا که در سال های اخیر قیمت نقره صعودی بوده و جدا از بحث مادی، برای استفاده هایی دوباره از نقره، اگر نکات نگهداری آن را رعایت کنیم، محصولی سیاه و کدر، دارای خط و خش نخواهیم داشت.

روش های نگهداری نقره در منزل

با توجه به اینکه افراد در منزل ابزار و وسایل نقره فروشی‌ها را ندارند (ابزاری مثل جلاسنج، ورنیکا و…) پس باید روش هایی بیان کرد که نیاز به وسیله‌ای خاص نداشته و بتوان آن را در منزل انجام داد که در نهایت باعث، ماندگاری و دوام بیشتر و همچنین حفظ زیبایی اولیه خود انگشتر بشود. علل خراب شدن انگشتر را هم اکنون بررسی می‌کنیم:

1: کدر شدن نقره (اکسید شدن)

نقره در تماس و مجاورت با هوا و رطوبت به مرور زمان اکسید و کدر می‌شود که برای جلوگیری از کدر و سیاه شدن نقره روش های مختلفی وجود دارد. در مرحله اول برای زمانی که انگشتر و یا هر محصول دیگری مثل: گردنبند، زنجیر، گوشواره، حلقه و… را استفاده نمی‌کنید بهتر است آن را داخل جعبه مخصوص خود قرار دهید که از بوجود آمدن اکسید جلوگیری کند. همچنین تا زمانی که از نقره استفاده می‌شود جلای خود را تا حد زیادی حفظ کرده و سیاه نمی‌شود(اگر مشکلی ندارید، انگشتر و محصول خود را مداوم استفاده کنید). در صورتی که نقره شما سیاه و کدر شده است توصیه می‌شود مقاله سفید کردن نقره در خانه را مطالعه کنید.

2: حساسیت به موارد شیمیایی

نقره و محصولات نقره، به مواد شیمیایی همچون عطر، مواد شوینده(در زمان شست و شوی لباس و ظروف)، کلر در آب استخر و… حساس می‌باشد و بهتر آن است از قبل ورود و تماس با این مواد، از نقره استفاده نکرد. همچنین باید ذکر شود  که محصولات زینتی خود را در زمان حمام درآورده و همراه خود نبرید. زیرا این امر نیز باعث سیاه شدن محصولات می‌شود.

3: جلوگیری از خراشیدگی و آسیب فیزیکی

همیشه سیاه نشدن نقره مهم نیست، نگه داری آن برای جلوگیری از خراشیدگی و آسیب فیزیکی نیز مهم می‌باشد زیرا نقره فلزی نرم و چکش خوار است و بسیار راحت دچار خط و خش می‌شود. تا حد امکان در زمان انجام کارهای سنگین و یا نسبتا سنگین، از آنها استفاده نکنید. و اگر بنابه هر دلیلی به محصول شما آسیب وارد شد، می‌توانید با مراجعه به کارگاه ها و فروشگاه های نقره فروشی آن را ترمیم کنید.
یکی از دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید این است که نگین از نقره سختی بیشتری دارد، در زمان ورزش و کارهای سنگین، سختی بیشتر نگین باعث این می‌شود که جای خود را باز کرده و به مرور نگین انگشتر بیفتد. (از ورزش هایی که باعث آسیب جدی به انگشتر می‌شود می‌توان به والیبال اشاره کرد)

کلام آخر :

نقره نیز همانند دیگر وسایل ها نیاز به نگهداری دارد تا ماندگارتر و زیباتر باشد که در زمان استفاده دارای جلوه باشد. در مقاله روش های نگهداری نقره، نکاتی را گفتیم در این‌باره تا در صورتی که رعایت شوند، می‌تواند زیورآلات نقره شما را ماندگار و زیبا کند. هر چند دوام انگشتر، زیبایی انگشتر و… به عوامل دیگری چون سبک انگشتر، آبکاری انگشتر، کیفیت و عیار نقره بستگی دارد(به عنوان مثال انگشتر های دست ساز و مارک دار به نسبت انگشتر ماشینی، ضخامت و ماندگارتر هستند).  ولی این نکات کلیات است و اگر رعایت شوند، نتیجه خوبی را می‌دهد.

نکته آخر که در نگه داری نقره حائز اهمیت بوده این است که اگر محصول شما سیاه شد، دلیلی بر غیر اصل بودن آن نیست و اگر سیاه شد، دلیل بر خراب شدن آن هم نیست. شما صرفا با مراجعه به کارگاه انگشتر فروشی و انگشتر سازی، می‌توانید با پرداخت و جلای انگشتر و با هزینه بسیار اندک، محصول خود را مثل روز اول صاف و براق تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرات به سرعت پاسخ داده می‌شوند *