دانستنیها

شرایط نگهداری از سنگ فیروزه ❤️ و خراب شدن فیروزه

نگهداری سنگ فیروزه

شرایط نگهداری از سنگ فیروزه چگونه است؟ آیا سنگ فیروزه خراب میشود؟ آیا به سنگ فیروزه روغن زده شود خراب میشود؟ آیا سنگ فیروزه میمیرد؟ چراب شدن سنگ فیروزه چگونه است؟ و پاسخ به این سوالات را در ادامه مطالعه بفرمایید.

فیروزه چیست ؟

فیروزه سنگی که عموما همراه با نیشابور همراه هست و آن را با رنگ آبی میشناسیم. سنگ فیروزه بدلیل رنگ و ظاهر زیبایی که دارد در طلا و نقره یا بهتر آنکه در جواهر سازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. معدن سنگ فیروزه درشهر هایی همچون نیشابور ، کرمان ، دامغان و یا حتی کشورهایی مثل مصر ، آمریکا و… یافت میشود که مطلوب ترین کیفیت را فیروزه نیشابوری در دنیا دارد.

این سنگ شگفت انگیز دارای خواص شگرف میباشد که ائمه علیهم السلام بسیار سنگ فیروزه را در احادیث توصیه به استفاده از آن کرده اند.

در مقاله که فروشگاه انگشترآنلاین منتشر کرده است راجع به این صحبت خواهد شد که آیا سنگ فیروزه خراب میشود یا خیر؟ و راه نگهداری سنگ فیروزه چیست؟

شرایط نگهداری سنگ فیروزه چیست؟

واقعیت این است که فیروزه اصطلاحا سنگی زنده است یعنی امکان دارد هر لحظه با انجام برخی کارها بمیرد…

سنگ فیروزه دارای تخلخل های بسیار ریز میباشد که ممکن است با چشم غیر مسلح قابل دیدن نباشد. پس زمانیکه چربی به آن میخورد بسته به حجم، چربی وارد سنگ شده و به مرور به اکثر بخش های سنگ رفته و طی رابطه‎‌ای شیمیایی سنگ را نابود میکند که اصطلاحا گفته میشود سنگ مرده است. یکی از رایج ترین چربی ها که منجر به خراب شدن فیروزه میشود چربی غذایی است که میخوریم. گاهی ممکن است هنگام غذا خوردن خواسته یا ناخواسته غذا به سنگ برخورد کند و همین باعث خرابی سنگ شود. برای همین توصیه میشود قبل از خوردن غذا انگشتر را از دست دربیاوریم.
مواردی که ادامه ذکر میشود نیز باعث خراب شدن سنگ فیروزه میشود. موادی مانند کرم های مختلف ضدآفتاب، کرم های آبرسان، کرم مربوط کننده، کرم ضدلک و… که دارای روغن های مختلف بوده و همین باعث خرابی فیروزه میشود.

حالا اگر زمانی ناخواسته چربی‌ای مثلا به انگشتر فیروزه نیشابور مردانه برخورد کرد باید چه کاری انجام داد ؟

در این هنگام باید یک تکه چرم مانند تسمه داشته باشید و فیروزه را به پشت آن بکشید تا مانع ورود چربی به داخل فیروزه شده همچنین چربی روی خود سنگ پاک شود. ( این نکته شود که این روش به صورت صد در صدی نیست ولی تا حدی میتونه جلوگیری کنه )

یکی از مواردی که برخی از مشتریان از خراب شدن سنگ فیروزه شان برای ما بازگو میکردند این بود که شغلشان مکانیک بودد و برای کار خود انگشتر را در نمی‌آوردند و همین امر باعث خراب شدن سنگ فیروزه آنها میشد و دلیل آن ارتباط با چربی هایی است که در کار خود و ماشین وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های سنگ فیروزه، سختی بسیار بالای آن است که باعث می‌شود ضد خراش بوده و در برابر ضربه مقاوم باشد. اما این سنگ با اسیدهای قوی و مواد شیمیایی مانند آمونیاک، هیدروکلریک اسید و سدیم هیدروکسید واکنش نشان می‌دهد و ممکن است تغییر رنگ یا حتی خراب شود. بنابراین، اگر سنگ فیروزه با شرایطی که از قبیل اسیدی بودن مواد محیطی در تماس با آن هستند، مواجه شود، ممکن است خراب شود.

همچنین شعله مستقیم آتش و گرمای زیاد میتواند سنگ فیروزه خراب کند و آن را نابود کند. به عنوان مثال شعله گاز، پیکنیک و… سنگ را میسوزاند.
نور مستقیم خورشید هیچ ضرری برای فیروزه ندارد.

پیشنهاد ویژه
1 - انگشترآنلاین
تسبیح شاه مقصود افغانی کد{274}1,800,000 تومانمشاهده

آیا سنگ فیروزه خراب میشود؟

ظاهر سنگ فیروزه پس از خراب شدن به چه صورت میشود ؟

دلیل خرید سنگ فیروزه خواص بالای آن و زیبایی آن است: دلیل قیمت بالای آن هم رابطه ای مستقیم به عدم وجود رگه های مختلف و همچنین رنگ آبی سنگ است و هر چه سنگ رگه کمتری داشته باشد و رنگ آن آبی پررنگ تری شود گران میشود و هرچه رگه ‌بی‌حال تر و بیشتر باشد انگشتر فیروزه ارزان قیمت میشود.

زمانیکه روغن به سنگ میخورد به مرور سنگ رو به کدر شدن و تغییر رنگ به سمت رنگ سبز بیشتر میشود و ارزش مادی خودش را از دست میدهد.

زمانیکه گرما و آتش به سنگ فیروزه برخورد کند و شدت آن زیاد بود سنگ میسوزد که در ادامه عکس هایی از نمونه سنگ های فیروزه خراب نشان داده میشود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی فیروزه خراب شود. این از نظر ظاهری است که سنگ بسیار کدر و سبز میشود و ارزش مادی اش را از دست میدهد و این مربوط به از دست دادن خواص معنوی که برای آن ذکر شده است نیست و سنگ فیروزه بر اثر خوردن چربی و خراب شدن خواص خودش را دارا میباشد.

نمونه ای از سنگ های فیروزه که در اثر خوردن چربی و یا سوختن خراب شدند.

 

نتیجه گیری :

در آخر باید گفت که سنگ فیروزه جزو سنگ های قیمتی محسوب میشود و حتی ممکن است قیمت آن بسته به کیفیت آن بسیار زیاد شود. زمانی که برای خرید نگین یا انگشتری هزینه میکنید باید از آن مراقبت کنید تا خراب نشود و ارزشش را از دست ندهد. سنگ فیروزه مراقبت هایی را میطلبد تا خراب نشود.

3 نظر در “شرایط نگهداری از سنگ فیروزه ❤️ و خراب شدن فیروزه

  1. روح الله اسماعیلی گفت:

    آیا بنزین باعث از بین رفتن فیروزه میشود؟

  2. مهدی عقیلی گفت:

    برای من آب هم خرابش کرد فقط گرونه

    1. رعنایی گفت:

      سلام، معمولا آب برای فیروزه مفید است و وقتی درون اب قرار میگیره خوش رنگ تر میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *