دانستنیها

10 راز تشخیص سنگ عقیق اصل از فیک چیست!؟

تشخیص سنگ عقیق از فیک

از کجا متوجه شویم سنگ عقیق انگشتر اصل هست یا نه؟ در این مقاله بیش از 11 راز برای شناخت سنگ عقیق را نوشته ایم که در هنگام خرید سنگ عقیق و یا انگشتر عقیق شما را یاری میکند! قبل از هر چیز باید به شما بگوییم که آیا هنگام خرید باید بپرسیم سنگ عقیق اصل میباشد یا اصالت سنگ کجایی است و یا هنگام خرید چه سوالی باید بپرسیم.

پیشنهاد ویژه
WhatsApp Image 2020 12 26 at 18.15.00 1 - انگشترآنلاین
تسبیح شرف الشمس کد{176}320,000 تومانمشاهده

سنگ عقیق و تشخیص عقیق اصل :

سنگ عقیق از بهترین و پرخاصیت‌ترین سنگ هاست و همواره در روایات از همه بیشتر توصیه میشود. چرا که هم زیبایی دارد و دارای خواص بینظیری میباشد. اما این سنگ در کشور های زیادی یافت میشود. از ایران گرفته تا برزیل، چین و کشور هایی همچون یمن. که از همه بهتر و مرغوب‌تر سنگ عقیق یمنی میباشد. و در مرتبه های دیگر خراسانی، برزیلی و چینی در رده های بعدی قرار میگیرند. همه این موارد سنگ عقیق اصل میباشند و در خواص نگین تفاوتی ندارند ولی اینکه عقیق یمنی میباشد یا نه مسئله است. شما باید هنگام خرید سوال بپرسید که آیا عقیق یمنی میباشد یا نه. چرا که برزیلی و چینی هم سنگ عقیق اصل میباشند. پس راز اول شد اصالت سنگ که از کجاست و یمن از همه بهتر است.

راهکار های تشخیص عقیق اصل از تقلبی

در ادامه 11 مورد از راهکار علمی نوشته ایم که با بررسی این موارد می‌توانید سنگ عقیق اصل و درجه یک تهیه کنید. این موارد به تجربه نیز بستگی فراوان دارند و با توجه به یک مقاله و 10 راهکار، صرفا نمی‌توان گفت که به طور قطع می‌توان عقیق اصل، خصوصا عقیق های یمنی را تشخیص دهید. ولی به شما برای خرید نگین های عقیق، انگشتر عقیق مردانه و انگشتر عقیق زنانه بسیار کمک می‌کند.

1: رنگ سنگ

در اکثر اوقات میتوان با مشاهده رنگ سنگ عقیق، اصل بودن سنگ عقیق را تشخیص بدهیم. سنگ عقیق در قالب های رنگی متفاوتی پیدا میشود؛ به عنوان مثال رنگ قرمز، پرتقالی، جگری، کبود، مشکی و… که معمولا رنگ یکدست در تمام سنگ تقسیم نشده و یکدست نیست. هر چند یکدست نیز پیدا میشود ولی خیلی کم است.

2: سختی سنگ عقیق

سنگ عقیق سختی نسبتا زیادی دارد و طبیعتا چون سختی آن بیشتر از شیشه است روی شیشه میتوان خط کشید با عقیق. یعنی اگر عقیق را روی شیشه بکشید، عقیق روی شیشه خط میگذارد ولی شیشه خیر.

3: شکست نور

با شکست نور سنگ عقیق میتوان، این مورد مقداری نیاز به تخصص دارد چرا که وقتی زیاد سنگ عقیق را دیده باشید این مورد برای شما قابل درک میشود. خواسته باشیم به صورت خلاصه این مورد را توضیح دهیم باید گفت که معمولا سنگ هایی که عقیق تقلبی باشند درونشان خیلی صاف میباشد و مشابه شیشه هستند با این تفاوت که رنگشان فرق میکند.

4: چگالی

چگالی یکی دیگر از راز های تشخیص سنگ عقیق اصل میباشد. عقیق معمولا چگالی بیشتری نسبت به شیشه دارد ولی چون با ابعاد های کوچک این مورد قابل تشخیص نیست اگر نگین مقداری سایز بزرگتری داشته باشد. بسیار ساده میتوان تشخیص داد که اصل میباشد یا فیک

5: طبع سنگ عقیق

طبع سنگ عقیق تفاوت زیادی با سنگ های فیک دارد. قبل از هر چیز بگوییم که منظور از طبع سنگ، منظور همون

6: حباب های داخل سنگ یا ابر سنگ

رایج ترین راه برای شناخت سنگ عقیق از سنگ فیک همین مورد میباشد که به حباب های داخل سنگ دقت کنیم. برای همین است که وقتی برخی سنگ عقیقی را مشاهده میکنند اول رو به نور میگیرند. دلیل اینکار اینست که میخواهند حباب های سنگ و همچنین پاک بودن سنگ را مشاهده کنند. اگر حباب را مشاهده کردید احتمال اینکه عقیق اصل باشد بسیار زیاد است. ولی یک سوال!! برخی این حباب ها بزرگ بوده و خود سنگ در این حباب قرار میگیرد. پس اگر سنگ حباب نداشت نشانه اینکه عقیق اصل نیست، نمیباشد.

7: بررسی در آزمایشگاه

این مورد نیاز به توضیحی ندارد. برای این کار باید به یکی از آزمایشگاه های شهر خودتون مراجعه کنید و سنگ را بررسی کنند که آیا سنگ عقیق اصل میباشد یا خیر که این کار توصیه نمیشود چرا که این کار صرفه اقتصادی ندارد.

8: حرارت دادن

این مورد برای عقیق یمنی میباشد چون عقیق یمنی سنگی است طبیعی و رنگ نشده است. سنگ های دیگر مخصوصا سنگ های چینی و… وقتی در معرض حرارت قرار گیرند باعث تغییر رنگ در آنها میشود.

9: قیمت سنگ عقیق

این مورد برای شناخت سنگ عقیق از فیک میتونه تاحدی کمکتون کنه. همیشه هیچ ارزونی و هیچ گرونی‌ای بی حکمت نیست. طبیعتا سنگ عقیق که باید 500 هزارتومان قیمتش باشه رو نمیتونید با قیمت 50 هزار تومان خرید. و از ان طرف ممکن است که سنگ تفلبی باشد و به قیمت 500 هزار تومان برای فروش گذاشته شود. این نکته ریز در زمان خرید انگشتر عقیق مردانه و یا زنانه میباشد.

10: خرید از فروشگاه های معتبر :

راحت‌ترین و ساده ترین کار این است که خرید خود را از فروشگاه های معتبر خرید کنید تا خیالی راحت داشته باشید هنگام خرید و استرس اینکه آیا سنگ عقیق که خدمت شما میرسد اصل بوده یا نه را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرات به سرعت پاسخ داده می‌شوند *