دانستنیها

5 دلیل سیاه شدن نقره + راهنمای جلوگیری از سیاه شدن نقره

سیاه شدن نقره

سیاه شدن نقره، مانند انگشتر، گردنبند و گوشواره یکی از معضلاتی است که اکثرا تجربه داشته اند و از نزدیکان قطعا افرادی داشته که چنین داستانی را تجربه کرده باشند. اما دلیل سیاه شدن نقره چیست؟ چرا نقره سیاه میشود و همچنین آیا راهکاری برای سفید کردن نقره وجود دارد یا نه؟ این موارد را در این مقاله مورد بررسی قرار میدهیم.

پیشنهاد ویژه
1 - انگشترآنلاین
تسبیح شاه مقصود افغانی کد{274}1,800,000 تومانمشاهده

نقره چرا سیاه می‌شود؟

نقره یکی از فلزات قیمتی و زیباست که در زیورآلات مخصوصا انگشترها استفاده می‌شود. اما این نقره به صورت خالص استفاده نشده و با درخشندگی سفید ظاهر می‌شود. دلیل اینکه چرا از نقره را به صورت خالص استفاده نمی‌کنند این است که، نقره فلزی است چکش خوار و همین چکش خواری باعث میشود که اگر نقره را به صورت خالص و 100 درصدی در انگشتر و یا مواردی همچون انگشتر استفاده کنند با کوچک‌ترین فشار یا ضربه حالت اولیه خود را از دست داده و به اشکال مختلفی ظاهر شود. پس برای همین به نقره اصطلاحا عیار و آن هم به صورت ناچیز و درصد خیلی کم اضافه میکنند تا نقره حالت اولیه خود را حفظ کند. گاهی ممکن است که افراد پس از سیاه شدن نقره و انگشترشان با این تفکر که دیگر هیچ ارزشی ندارد و جنس قلابی است، از خرید خود دلسرد شوند و این تفکر اشتباه است. چرا که سیاه شدن نقره امری کاملا طبیعی بوده و بسیار ساده می‌توان آن را رفع کرد.

دلایل مختلفی برای سیاه شدن نقره وجود دارد مثلا زمانی که نقره در مجاورت برخی مواد قرار گیرد باعث تغییر رنگ می‌شود؟ اما قبل از هر چیز باید بدانیم که عیار نقره ما چند است. زیرا عیار نقره تاثیر بسیار زیادی را در سیاه شدن و یا دیر سیاه شدن جنس دارد. مثلا زمانی‌که عیار انگشتر 95 بوده مسلما دیر تر سیاه میشود از انگشتری که عیار 80 دارد. (باید در زمان خرید این مورد را لحاظ کنید) هر چند که اکثر اجناس نقره دارای عیار 92.5 یا 95 می‌باشند که تفاوت زیادی ندارند. اما اگر انگشتر خود را خرید کرده اید و به این مورد توجهی نکرده بودید، قریب به 100 درصد، همه عیار همه انگشترها به صورت درصد زیر انگشتر یا داخل انگشتر زده شده اند، مثلا نوشته شده 92.5، این بدان معناست که 92.5 درصد این انگشتر را نقره تشکیل داده و 7.5 درصد باقی را عیار که عموما عیار نقره همان مس است.

عواملی که باعث سیاه شدن نقره می‌شود؟

1: اکسید (تماس با هوا و رطوبت)

تماس نقره با هوا و رطوبت می‌تواند باعث اکسید شدن نقره شود و روی آن لایه‌هایی از ترکیبات نقره اکسید شده را، تشکیل دهد که باعث تیرگی آن می‌شود.

2: چربی

در هوا به صورت معلق چربی وجود دارد که حجم آن کم است، اما زمانیکه نقره را در فضای خانه، اتاق و مخصوصا فضاهای بسته قرار می‌دهیم ممکن است پس از مدتی مشاهده کنیم که روی انگشتر یا نقره، تیره شده است. در این زمان نباید نگران باشید زیرا دلیل این چربی و غبار هواست که روی نقره نشسته است.

3: تعریق انسان و تماس با پوست

برخی افراد عرق‌شان دارای شوره است و زمانیکه نقره مخصوصا گردنبند را استفاده می‌کنند بسیار سریع سیاه میشود، این مورد مربوط به تعریق افراد می‌باشد.

4: حمام

گاهی ممکن است در زمان حمام و استفاده از مواد شیمیایی نقره سیاه شود، که بسیار سریع باعث سیاه شدن شدید نقره، می‌شود پس نباید نقره را در معرض موارد شیمیایی قرار داد و حدالامکان در زمان حمام از آن استفاده نکرد.

5: آبکاری

آبکاری یا اصطلاحا رادیوم، به فرآیندی گفته میشود که به طور خلاصه لایه ای روی انگشتر یا جنس نقره ما ایجاد کرده که علاوه بر درخشش بسیار جذاب، نقره دیگر سیاه نمیشود. سیاه نشدن نقره منوط به زمانی است که آن لایه سلامتش حفظ شود و با ضربات و… لایه از بین نرفته باشد. به عنوان مثال نمونه بسیار بارز آبکاری نقره، میتوان به آبکاری طلا اشاره کرد. طلا به صورت طبیعی زرد میباشد ولی برخی با آبکاری طلا را سفید میکنند.

دلیل بیشتر سیاه شدن نقره، این مواردی بود که ذکر شد، اگر سعی شود که نقره را در معرض این موارد قرار نداد، خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد که سیاه شدن نقره را مشاهده کنیم، اما به هر حال در صورتی که مشاهده شد سیاه شده است. امیدواریم که این موارد را رعایت کرده و گزارشی مبنی بر سیاه شدن نقره نداشته باشید.

کلام آخر

نقره جزو دسته فلزات قرار میگیرد و در اکثر فلزات تیره شدن و سیاه شدن، امری کاملا طبیعی است. زیاد نگران سیاه شدن نقره تان نباشید، با مواردی که در قبل ذکر شد تا حد بسیار زیادی می‌توان جلوگیری کرد از سیاه شدن نقره ولی اگر این اتفاق رخ داد، موادی وجود دارد که بسیار ساده میتوانید نقره را در منزل سفید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *