دانستنیها

راز پنهان در دعای شرف الشمس برای حاجت روایی و گره گشایی

دعای شرف الشمس برای حاجت

در طول تاریخ بشر همواره به دنبال راه‌هایی بوده برای برآورده شدن حاجات و خواسته‌های خود. یکی از دعاهایی که در دهه‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته، دعای شرف الشمس می‌باشد. دعایی که در روز نوزدهم فروردین پشت عقیق زرد حکاکی می‌شود و خواصی اعجاب‌انگیز دارد. در این مقاله به بررسی دعای شرف الشمس برای حاجت و گره گشایی می‌پردازیم.

دعای شرف الشمس برای حاجت

قبل از هر چیز باید بدانیم دعای شرف الشمس چیست و نگاهی مختصر به آن داشته باشیم. در واقع شرف الشمس یک واقعه نجومی است که در ساعاتی محدود از روز نوزدهم فروردین هر سال اتفاق می‌افتد و در این زمان ذکری خاص که مشهور به دعای شرف الشمس است را پشت عقیق زرد حکاکی می‌کنند. باور بر این است که این دعا، خواصی اعجاب انگیز دارد. خواصی که در ادامه بیان می‌شود. در واقع شرف الشمس پشت عقیق زرد حکاکی می‌شود و علاوه بر خواص خود، خواص سنگ و انگشتر عقیق را نیز دارد. از خواص شرف الشمس برای حاجت روایی، منبع و سندی مشاهده نکردیم اما از خواص سنگ عقیق، تسریع در اجابت دعا و برآورده کردن حوائج می‌باشد.

پس می‌توان گفت در صورتی که شرف الشمس پشت عقیق حکاکی شود، برای حاجت روایی و تسریع در اجابت دعا می‌تواند موثر و مفید باشد.

دعای شرف الشمس برای حاجت

 

خواص شرف الشمس چیست؟

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم خواص این ذکر از دو دیدگاه قابل بررسی است. از جهتی که دعای شرف الشمس پشت عقیق معمولا حکاکی می‌شود، خواص عقیق را دارد. عقیق سنگی است که از دیگر سنگ‌ها، خواص بیشتری داشته و همچنین احادیث زیادی برای این سنگ داریم. امام صادق(ع): خداوند دوست دارد دستی که برای دعا کردن به درگاهش بلند شود، با انگشتر عقیق باشد. (مکارم الاخلاق، ص 88)

اما خواص شرف الشمس چیست؟

  1. ایمن بودن از بلا و درد
  2. رفع غم و پریشانی
  3. موجب آسانی و رفع سختی و دشواری کارها
  4. افزایش رزق و روزی
  5. باعث خیر و برکت و… می‌شود.

که این موارد تنها بخشی از خواص این دعای ویژه می‌باشد. در مقاله شرف الشمس خواص دعای شرف الشمس را به شکل کامل بررسی کردیم و آن‌ها را بیان کردیم. اما این دعا آدابی برای نوشتن دارد که بهتر است بدانیم یا اگر قصد سفارش شرف الشمس داریم، از فروشگاهی تهیه کنیم که آداب نوشتاری را رعایت کرده باشند.

شرف الشمس برای حاجت

نمونه انگشتر شرف الشمس مردانه

 

آداب حکاکی شرف الشمس

آداب حکاکی شرف الشمس در کتاب هزار و یک نکته از علامه حسن زاده آملی بدین شکل آمده است که خلاصه آن را می‌توانید در ادامه کار بخوانید.

اولین خاتمی همی باید
که بود پنج گوشه آن خاتم

لیک شرط نوشتنش این است
که نراند بر آن دو بار قلم

بنویسد عقیب آن سه الف
که صد و یازده بود به رقم

بر سر هر سه تا الف چون مدی
بکشد آن چنان که نبود خم

بعد از آن میم بید می‌باشد
که بود کور و چشم او بر هم

پس بود نردبان سه پایه
که نباشد از آن زیاده و نه کم

بعد از آن چها الف بود هم سر
چو انامل ستاره پهلوی هم

هست آن‌گاه “ها” و پس “واوی”
که بود کج به هیأت محجم

سیزده حرف باشد این صورت
هر یکی در صفا چو باغ ارم

چهار حرف وی است از تورات
چهار ز انجیل و عیسی مریم

پنج حرف دیگر ز قرآن است
اسم اعظم همین بود فافهم

که به صورت خلاصه بیان می‌کند حرز شرف الشمس به چه نحوی باید نوشته شود. اما جدا از این موارد آدابی دیگر نیز وجود دارد که حکاک باید رعایت کند، آدابی مثل حکاکی رو به قبله، عود در عمل بودن هنگام حکاکی، خواندن دعای شرف الشمس قبل از حکاکی و…

انگشتر شرف الشمس رهبر معروف به طرح رهبری

 

چقدر می‌توان به شرف الشمس اعتماد کرد؟

در صورتی که مقاله جامع شرف الشمس چیست را مطالعه کرده باشید، در می‌یابید که بزرگان زیادی بر وجود شرف الشمس صحه گذاشته اند. بزرگانی همچون شیخ بهائی، ابوریحان بیرونی، مرحوم مصباح کفعمی و دیگر افراد می‌باشد. اما اگر از خواص شرف الشمس فاکتور بگیریم، سنگ عقیق سرشار از خواص و فواید است که همه افراد آن را توصیه کرده‌اند. از ائمه و بزرگان دین گرفته تا دانشمندان و… و همچنین تجربه های مثبتی از این سنگ دیده می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که سنگ عقیق برای حاجت روایی بسیار توصیه شده است. 

کلامی از ائمه برای حاجت روایی:

در دین مقدس اسلام، احادیث و روایات زیادی برای حاجت روایی به چشم می‌خورد. دو مورد از این احادیث را که مربوط به سنگ عقیق نیز می‌شود را در ادامه بخوانید:

  • امام علی علیه‌السلام: هیچ دستی نزد خداوند محبوب‌تر از دستی نیست که در آن انگشتر عقیق باشد.
  • امام سجاد علیه‌السلام: پیامبر اکرم(ص) فرمود، هر کس انگشتر عقیق در دست کند (و دعا کند) خداوند حوائج او را برآورده می‌سازد.

و جدا از این دو حدیث، آدابی برای دعا کردن وجود دارد که بهتر است رعایت کنیم و مطابق با آن موارد، دعا کنیم. این دعا بسیار آسان بوده و در کتب زیادی ذکر شده، برخی از آداب و زمان دعا کردن را می‌توان این موارد بیان کرد: 

  • امام صادق (ع): بر شما باد به دعا کردن بعد از نماز‌ها که چنین دعایی مستجاب است. 
  • پیامبر اکرم (ع): بهترین وقت دعا سحرگاهان است. 
  • امام صادق (ع): سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است. بعد از نماز واجب، هنگام آمدن باران، هنگام ظاهر شدن آیه و نشانه معجزه‌ای از طرف خدا برای بندگان خود.

گردنبند شرف الشمس زنانه کد{10588}

 

کلام آخر:

بدلیل اینکه پشت سنگ عقیق، ذکر شرف الشمس را حکاکی می‌کنند، می‌توان گفت برای حاجت مناسب است. به بیان دیگر، سندی برای دعای شرف الشمس برای حاجت روایی مشاهده نکردیم اما از جمله خواص عقیق، حاجت روایی و تسریع در اجابت دعاست (انگشتر، گردنبند و نگین شرف الشمس تفاوتی در خواص آن ندارد). اما ائمه معصوم، آداب و روش‌هایی را به ما آموخته‌اند که بهتر است در زمان دعا کردن از آن‌ها استفاده کنیم. آدابی مثل دعا کردن هنگام سحرگاه. امیدواریم توانسته باشیم پاسخی مناسب به سوال شما داده باشیم، در صورتی که انتقاد و پیشنهادی دارید که ما را در جهت بهبود سایت و این محتوا یاری می‌کند، لطفا دیدگاه خود را قرار دهید.

2 نظر در “راز پنهان در دعای شرف الشمس برای حاجت روایی و گره گشایی

  1. ناشناس گفت:

    خیلی عالی بود؛ مرسی از توضیحات کاملتون برای شرف الشمس و حاجت روایی

    1. ممنون از محبتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرات به سرعت پاسخ داده می‌شوند *