دانستنیها

سنگ حدید چیست؟ خواص مرموز انگشتر حدید صینی در احادیث (+جامع)

سنگ حدید صینی و خواص حدید و بررسی انگشتر حدید صینی

سنگ حدید یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های معدنی است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و انرژی‌های مثبتی که به همراه دارد، مورد توجه قرار گرفته است. این سنگ به رنگ خاکستری تا سیاه بوده و براقیت خاصی دارد و هم‌چنین چگالی بیشتری به نسبت دیگر سنگ‌ها دارد که آن را از دیگر سنگ‌ها متمایز می‌کند. در ادامه به بررسی خواص، کاربردها و مزایای استفاده از سنگ و انگشتر حدید صینی می‌پردازیم.

سنگ حدید چیست؟

در واقع سنگی ارزان قیمت با خواصی شگفت‌انگیز که طالبان آن بیش از اینکه زیبایی بخواهند از آن، در جستجوی ویژگیهای شگرف و مرموز آن هستند. همان خواصی که هم گذشتگان به آن معتقد بوده اند، هم دانشمندان معاصر بر آن صحه گذاشته اند و از همه مهمتر اینکه روایاتی در خصوص این سنگ ارزشمند نقل شده است!

همانطور که گفته شد سنگ حدید که با نام هماتیت (Hematite) نیز ممکن است شناخته شود جزو محبوب‌ترین و هم‌چنین توصیه شده ترین انگشترها و نگین‌هاست. این سنگ خواص بی‌نظیر و هم‌چنین خاص دارد که ممکن است با دیگر سنگ‌ها دارای تفاوت باشد. به صورت کلی اگر احادیث را بررسی کرده باشیم در میابیم که سنگ و انگشتر حدید جزء 5 اولویت اول خرید انگشتر به حساب می‌آید. این سنگ را “سنگ خون” و “حجرالدم” نیز نامیده‌اند. علت این نامگذاری به رنگ خون در آمدن مایع خنک کننده در هنگام تراش سنگ هماتیت می‌باشد. در کتب قدیمی به آن شازند، شادانه و خماخن نیز گفته‌اند که در حال حاضر با این اسامی، اصلا شناخته نمی‌شود. بیشترین فراوانی این سنگ مربوط به کشورهای چین، برزیل، ونزوئلا، انگلستان و ایران می باشد. معروف ترین نوع آن حدید صینی نام دارد که رنگی مایل به خاکستری دارد.

انگشتر حدید صینی با حکاکی جمعه اول ماه مبارک رمضان

انواع سنگ حدید صینی

از انواع دیگر حدید به حدید سماقی میتوان اشاره کرد که سختی پایینی دارد و رنگ آن مایل به قهوه ای میباشد که این نوع در کشور خودمان به وفور یافت میشود. به علت جذابیت پایین رنگین نگین حدید، آن را در کشور چین آبکاری می‌کنند که دارای سطحی براق و آیینه‌ای می‌شود و جلوه‌گری بیشتری می‌کند. اگر نگین حدید را بررسی کرده باشید، می‌بینید که در دو حالت عموما وجود دارند و طرحی که قالب تر است، طرح آبکاری شده آن است. این طرح در واقع یک لایه براق برای سنگ دارد که این سنگ، جذاب دیده شود. هر چند مشتریانی داریم که به دنبال سنگ های حدید سماقی هستند. به صورت کلی انتخاب این مورد برمی‌گردد به سلیقه و نظر شما.

تراش سنگ حدید صینی

تراش و حکاکی این سنگ بسیار راحت میباشد اما به علت باقی‌ماندن پساب سیاه‌رنگ حاصل از تراش و پراکنش گرده های سیاه‌رنگ در فضای تراش بسیاری از استادکاران مایل به کار کردن روی این سنگ نمی‌باشند. اما به تازگی و بکارگیری تکنولوژی لیزر انواع زیبایی از حکاکی بر روی این نگین در بازار به چشم میخورد که البته تمام این اذکار توصیه شده برای حک بر روی این سنگ نمی‌باشند. به عنوان مثال حکاکی ذکر عین علی که بر روی حدید به صورت لیزر نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید در صورتی که انگشتر حدید یا نگین حدید شما دارای آبکاری باشد و قصد تراش را داشته باشید، ممکن است پس از انجام تراش، محلی که تراش صورت گرفته براقیت و آبکاری نگین می‌رود. برای همین این نگین را در سایز های استاندارد می‌تراشند تا مشتریان بسته به نیازشان تهیه و خرید کنند تا نیاز به تراش آن نباشد.

چرا انتخاب انگشتر و سنگ حدید

سنگ حدید صینی و یا سنگ هماتیت از دو منظر قابل بررسی است 1: خواص ظاهری و 2: خواص باطنی
این سنگ از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و با توجه به قیمت منصفانه و ارزانی که دارد نظر خیلی از مشتریان را به خود جلب می‌کند. ولی صرفا خواص ظاهری نباید نظر ما را به انتخاب سنگ حدید جلب کند زیرا خواص باطنی نیز این مورد را ایجاب می‌کند که این سنگ را تهیه و خریداری کنیم. در واقع سنگ حدید دارای خواص بسیار اعجاب‌انگیزی می‌باشد. خواصی که کمتر سنگی را شاید داشته باشیم که مشابه حدید باشد. اما جدا از خواص فراوان این سنگ، یکسری خواص ویژه دیگری را دارد که باعث می‌شود همیشه توصیه به استفاده از این سنگ و انگشتر نشود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

خواص سنگ حدید صینی

با توجه به روایات و توصیه‌ها و خواصی که برای این سنگ ذکر شده است استفاده همیشگی از سنگ حدید مناسب نیست. یا بهتر است بگوییم در شرایطی خاص استفاده از سنگ حدید توصیه شده است. سنگ حدید صینی (هماتیت) عمل قلب را تقویت و گردش خون را منظم می‌کند. از گذشته از این سنگ برای درمان بیماری‌های خونی، فشار خون و ناراحتی های انسداد خون استفاده می‌شده. جالب است بدانید که این سنگ چون خون را صاف و رقیق می‌کند اثر بی‌نظیری در درمان کم‌خونی داشته و باعث خون‌سازی می‌شود. سنگ هماتیت حرزی به شمار می‌رود که سحر را دفع کرده و اثر آن را خنثی می‌کند و برای محافظت از جانوران موذی و حفظ از خطرها به‌خصوص در جنگ کاربردی بی‌نظیر دارد.

پس می‌توان به صورت مختصر و خلاصه، خواص حدید صینی یا هماتیت را اینگونه بیان کرد:

  1. تقویت عمل قلب
  2. منظم کردن گردش خون
  3. مناسب برای درمان بیماری های خونی، فشار خون و ناراحتی انسداد خون
  4. خون‌ساز و درمان کم‌خونی
  5. حرز برای دفع سحر و محافظت در برابر جانوران موذی
  6. کاربرد و کارایی در جنگ

خواص سنگ و انگشتر حدید صینی در روایات اسلامی

انگشتر و سنگ حدید صینی شامل خواص و فواید زیادی می‌باشد. برخی از این خواص را دانشمندان در چند دهه اخیر به آن پی برده‌اند و برخی را ائمه و معصومین توصیه کرده‌اند. خواصی که پیش‌تر بیان شدی، از جانب دانشمندان بوده و خواصی که در ادامه بیان می‌کنیم از جانب ائمه می‌باشد.

در واقع نام این سنگ بی‌نظیر هماتیت است ولی در روایات حدید صینی ذکر می‌شود. این سنگ در روایات نیز بسیار توصیه شده است به‌گونه‌ای که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست داشته باشد: 1: عقیق 2: فیروزه 3: یاقوت 4: در نجف و 5: حدید صینی که در ادامه حدیث ذکر می‌کنند و هنگام رویارویی و برخورد با دشمنان دست کردن انگشتر حدید صینی را مکروه نمی‌دانم، بلکه بسیار دوست دارم تا آتش شر آن‌ها را خاموش کند. پس همانا انگشتر حدید صینی، اجنه و انسان های شرور و سرکش را فراری داده و هم‌چنین دور می‌کند.

خواص حدید در کتاب حلیة المتقین جلد 1 صفحه 67

در ادامه راوی می‌گوید: این حدیث امام صادق(ع) را از اصحاب آن حضرت شنیده بودم، بسیار متعجب بودم تا زمانی‌که خدمت امام حسن عسکری(ع) رسیدم و پرسیدم که آیا چنین حدیثی از جد بزرگوار شما صادر شده است و ایشان فرمودند: بله، این حدیث صحیح بوده و از جانب امام صادق(ع) می‌باشد.

لطفا در نظر داشته باشید که طبق فرموده امام صادق، انگشتر حدید صینی باید استفاده شود.

خواص حدید فقط برای سنگ و انگشتر آن است؟

در واقع خیر. برخی خواص وجود دارد که صرفا برای سنگ حدید ذکر شده است. در این صورت استفاده حدید در قالب انگشتر حدید، نگین حدید، تسبیح حدید، گردنبند حدید، دست بند حدید و… ممکن بوده و شامل خواص سنگ نیز می‌باشد. اما در صورتی که در زمان بیان خواص حدید، ذکر شده باشد که انگشتر باید باشد. در این حالت توصیه قطعا مطابق دستور می‌باشد. به صورت کلی در صورتی که مطابق با دستورات عمل کنیم، با عنایت به امید خداوند، نتیجه بهتری را خواهیم گرفت.

کلام آخر

سنگ، انگشتر و یا نگین حدید صینی خواص اعجاب‌انگیزی دارد. برای این سنگ هم دانشمندان، هم علما و هم ائمه صحه گذاشته‌اند. خواص بی‌نظیر این سنگ را در این مقاله مطالعه کردیم. در صورتی که پیشنهاد، انتقاد و یا ضعفی را در این محتوا مشاهده کردید. لطفا با قرار دادن دیدگاه خود در انتهای این صفحه، باعث بهبود سایت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرات به سرعت پاسخ داده می‌شوند *