دانستنیها

انگشتر حدید امام علی و کشف راز استفاده انگشتر حدید در جنگ

انگشتر حدید امام علی

طبق بررسی و تحقیقاتی که انجام شده است امام علی علیه‌السلام در زمان جنگ، انگشتری با حکاکی مخصوص را همراه خود داشتند. در ادامه کار به بررسی کامل انگشتر حضرت علی علیه‌السلام و همچنین خواص آن انگشتر می‌پردازیم. در ضمن متن حکاکی و ذکری که بر روی انگشتر امام علی حک شده بود را که معروف به انگشتر حدید امام علی علیه‌السلام است را بررسی خواهیم کرد.

انگشتر حدید

انگشتری که امام علی علیه‌السلام در زمان جنگ همراه خود داشتند، انگشتر حدید صینی بوده. انگشتری که عموم مردم آن‌را با خواص اعجاب انگیزش می‌شناسند. چرا خواص اعجاب انگیز؟ زیرا خواص سنگ و انگشتر حدید مقداری متفاوت با دیگر انگشترهاست و هم‌چنین بدلیل عواملی که در ادامه ذکر می‌شود بسیار ویژه است. جالب است بدانید انگشتر حدید امام علی علیه‌السلام دارای حکاکی مخصوصی نیز بوده است که امام صادق آن حکاکی را برای استفاده در زمان خاص نیز خود توصیه کرده اند. از بارزترین خواص انگشتر حدید صینی یاری رساندن به انسان در سختی‌ها و مشکلات شدید می‌باشد.

انگشتر حدید امام علی

نوع انگشتر خواص و کاربرد
انگشتر امام علی با حکاکی ذکر اعددت یاری رساندن به انسان در سختی‌ها و مشکلات شدید، استفاده از آن توسط امام علی علیه‌السلام در زمان جنگ و رویارویی با دشمن
انگشتر امام علی با حکاکی العزه لله جمیعا یاری گرفتن در سختی‌ها، استفاده از آن توسط امام علی علیه‌السلام در مواجهه با مشکلات

با بررسی دقیق‌تر منابع معتبر و احادیث می‌یابیم که امام علی علیه‌السلام دارای دو انگشتر حدید صینی بودند که بر روی هر کدام ذکری مخصوص حکاکی می‌شد. هر متن حکاکی بسته به نوع و خواص مخصوص آن، امام از آن استفاده می‌کردند. امام صادق علیه‌السلام در حدیثی فرموده‌اند: روی انگشتر امام علی علیه‌اسلام که حدید صینی بوده است در هفت سطر این متن حکاکی شده بود. متن حکاکی انگشتر حدید امام علی این چنین بود:

اعددت لکل هول لا اله الاالله
و لکل کرب لا حول و لا قوه الا بالله
و لکل مصیبه نازله حسبی‌الله
و لکل ذنب صغیره و کبیره استغفرلله
و لکل هم و غم فادح ما شاءالله
و لکل نعمه متجدده الحمدلله
ما بعلی‌بن ابی طالب من نعم فمن‌الله

سند انگشتر حدید امام علی

و در ادامه بیان کردند که این انگشتری بوده است که امیر مومنان آن را در هنگام مواجهه با مشکلات، مخصوصا در زمان جنگ و رویارویی با دشمن، در انگشت مبارکشان می‌کردند. انگشتر حدید صینی دیگری که امام علی(ع) از آن استفاده می‌کردند دارای حکاکی العزة لله جمیعا بود. اسماعیل سدی می‌گوید: نقش و حک انگشتر امیرالمومنین، العزة لله جمیعا بود و این انگشتر را حضرت علی، برای نیرو گرفتن از آن در سختی‌ها استفاده و در دست مبارک خود می‌کردند. (مکارم الاخلاق: ص91) و (الخلال: 93.1، علل الشرایع:157.1، وسائل: 98.5، وبحار: 6842.)

نکته مهم در زمان سفارش و حکاکی انگشتر امام علی، این است که به جای بخش آخر یعنی (بعلی بن ابی طالب) نام خود را بهتر است ثبت کرد.

انگشتر حدید ساده مردانه و زنانه

خواص انگشتر حدید امام علی

خواص هر کدام از انگشترهای امام علی علیه‌السلام بسته به نوع حکاکی آن متفاوت است. انگشتر حدید امام علی به حکاکی اعددت… خواصی همچون یاری رساندن به انسان در سختی‌ها و مشکلات شدید را دارد و امام علی آن را به هنگام مواجهه با مشکلات به ویژه در زمان جنگ و رویارویی با دشمن استفاده می‌کردند. انگشتر حدید دیگر را که دارای حکاکی العزه لله جمیعا بود حضرت علی علیه‌السلام برای نیرو گرفتن در سختی از آن استفاده می‌کردند. یک بخش از خواص انگشتر حدید مخصوص به سنگ حدید و نقره می‌باشد و ارتباطی با حکاکی آن ندارد. این خواص عبارت اند:

خواص انگشتر حدید با ذکر اعددت:

  • یاری رساندن به انسان در سختی و مشکلات شدید
  • استفاده آن توسط امام علی(ع) هنگام مواجهه با مشکلات به ویژه در زمان جنگ

خواص انگشتر حدید با ذکر العزه لله جمیعا:

  • استفاده این انگشتر توسط امام علی برای نیرو گرفتن در سختی

خواص انگشتر حدید بدون ذکر:

  • تقویت عمل قلب
  • تقویت گردش خون
  • درمان بیماری های خونی
  • درمان فشار خون
  • جلوگیری از خون‌ریزی‌های داخلی
  • حفظ جان از شر دشمنان و ایمنی از اذیت و آزار مردم
  • آسان شدن کارها
  • یاری رساندن به انسان در سختی و مشکلات شدید

کتاب مکارم الاخلاق

دلیل اینکه به جای خواص سنگ و نگین حدید، می‌گوییم خواص انگشتر حدید این است که در احادیث توصیه شده برای بهره‌مندی از خواص حدید صینی، این محصول در قالب انگشتر استفاده شود. پس بهتر است برای بهره هر چه بهتر از سنگ حدید صینی، آن را به صورت انگشتر استفاده کنیم.

کلام آخر

انگشترها همیشه از دیرباز مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گرفتند. در میان طبیعت نامتناهی اندک سنگ‌هایی یافت می‌شوند که توصیه زیادی برای استفاده از آن‌ها همواره بشود. سنگ و انگشتر حدید نیز از این قائده مستثنی نیست. برای این انگشتر ویژه خواص بسیار زیادی ذکر شده است و احادیث زیادی نیز برای این انگشتر وجود دارد. امام علی علیه‌اسلام در زمان جنگ‌ هایشان انگشتر حدید صینی را دستان مبارک خود قرار می‌دادند. امروزه نیز در زمان های خاص استفاده از این انگشتر توصیه می‌شود. امیدواریم این مقاله از سایت به سوالات شما پاسخ دهد. در صورتی که پیشنهادی دارید که باعث بهبود سایت و این محتوا میشه، ممنون میشیم در بخش دیدگاه‌ها وارد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. نظرات به سرعت پاسخ داده می‌شوند *