دانستنیها

سنگ حدید چیست؟ آشنایی با خواص مرموز آن

سنگ حدید چیست

سنگ حدید چیست :

سنگ حدید یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی در جواهرسازی و انگشترسازی است. این سنگ به دلیل زیبایی طبیعی و پایداری مورد علاقه طراحان جواهر و مشتریان قرار گرفته است. در این مقاله نگاهی به ویژگی‌های سنگ حدید یا همان هماتیت، استفاده‌های آن در جواهرسازی و روش‌های مراقبت از آن خواهیم داشت.

حدید (هماتیت) سنگی سیاه رنگ مایل به خاکستری

شکست نور : {2/9_3/2}

سختی : {5/5_6}

وزن مخصوص : {5/3}

سنگی ارزان قیمت با خواصی شگفت آور که طالبان آن بیش از اینکه زیبایی بخواهند از آن ، در جستجوی ویژگیهای شگرف و مرموز آن هستند. همان خواصی که هم گذشتگان به آن معتقد بوده اند، هم دانشمندان معاصر بر آن صحه گذاشته اند و از همه مهمتر اینکه روایاتی در خصوص این سنگ ارزشمند نقل شده است !

این سنگ را (سنگ خون) و (حجرالدم) نیز نامیده‌اند. علت این نامگذاری به رنگ خون در آمدن مایع خنک کننده در هنگام تراش آن می باشد. در کتب قدیمی به آن (شازند)، (شادانه) و (خماخن) نیز گفته اند. بیشترین فراوانی این سنگ مربوط به کشورهای چین، برزیل، ونزوئلا، انگلستان و ایران می باشد. معروف ترین نوع آن حدید صینی نام دارد که رنگی مایل به خاکستری دارد.
از انواع دیگر حدید به حدید سماقی میتوان اشاره کرد که سختی پایینی دارد و رنگ آن مایل به قهوه ای میباشد که این نوع در کشور خودمان به وفور یافت میشود. به علت جذابیت پایین رنگین سنگ حدیدصینی، آن را در کشور چین آبکاری می‌کنند که دارای سطحی براق و آیینه ای می شود و جلوه گری بیشتری می کند.
تراش و حکاکی این سنگ بسیار راحت میباشد اما به علت باقیماندن پساب سیاه رنگ حاصل از تراش و پراکنش گرده های سیاه رنگ در فضای تراش بسیاری از استادکاران مایل به کار کردن روی این سنگ نمیباشند.
به تازگی و یکارگیری تکنولوژی لیزر انواع زیبایی از حکاکی این نگین در بازار به چشم میخورد که البته تمام این اذکار توصیه شده برای حک بر روی این سنگ نمیباشند.

سنگ حدید چیست

خواص سنگ حدید چیست ؟

مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد : مولای من!

من از حاکم سرزمین جزیره در هراسم و می ترسم از اینکه مرا به دشمنانم معرفی کند و به آنها تحویل دهد.

امام صادق علیه السلام فرمودند : انگشتری تهیه کن که نگین آن حدید صینی باشد و بر روی آن، سه جمله در سه سطر بنویس : ( اعوذ بجلال الله ) ( اعوذ بکلمات الله ) ( اعوذ برسول الله ) بر پشت نگین، دو جمله در دو سطر بنویس : ( آمنت بالله و کتبه ) ( انی واثق بالله و رسله ) سپس دور نگین بنویس : ( اشهد ان لا اله الا الله مخلصا ) این انگشتری را در این موارد در دست کن

۱ :  زمانی که از آزار و اذیت یکی از مردم هراس پیدا کردی و یا جانت از شر دشمنان در خطر بود، پس ترس تو از او از بین خواهد رفت و جانت در امان می ماند ( گزندی از او به تو نمی رسد)

۲ : در مواجهه با مشکلات و سختی ها، پس به اذن خدا، بر تو آسان خواهد شد.
۳ : همچنین بیاویز بر گردن زنی که زایمان بر او سخت شده، پس به خواست خدا وضع حمل او آسان می شود.
۴ : بر طرف می کند چشم زخم را از کسی که چشم زخم خورده و اثر آن را از بین می برد. سپس حضرت فرمودند : این انگشتری را از نجاست و بوی گند و بد حفظ کن و آن را  داخل حمام و دستشویی مبر! پس هر کس بر جان خودش ایمن نیست و از هلاکت می ترسد از این انگشتری استفاده کند و آن را از دشمنانت بپوشان تا مبادا از آن استفاده کنند و آن را به کسی نده مگر از اینکه او هم از شیعیان ما باشد و به او مطمئن باشی. راوی می گوید این انگشتر را تهیه کردم و از آن استفاده کردم و از آن همین برکات و خواص را مشاهده کردم. ( الامان : ص ۵۰، مستدرک : ۲۹۹/۳ ) این ذکر به هفت جلاله معروف می باشد و پر کاربردترین ذکر منقوش بر حدیدصینی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *