دانستنیها

فیروزه چیست؟ 0 تا 100 خواص و فواید فیروزه + منابع و قیمت

خواص و فواید فیروزه

فیروزه یکی از بهترین و زیباترین سنگ ها همواره میباشد و همیشه تقاضا برای خرید آن زیاد است. خواص فیروزه بسیار زیاد است و در روایات زیادی از بزرگان این سنگ توصیه به استفاده از آن شده است. اینکه سنگ فیروزه چیست ، خواص فیروزه چیست ؟ انواع فیروزه و قیمت فیروزه را در این مقاله توضیح داده ایم.

فیروزه چیست ؟

سنگ فیروزه کانی کمیاب و ارزشمند است که در رنگ های آبی ، سفید و سبز یافت میشود. سنگ فیروزه به دست فیروزه تراشان تراش داده شده و سنگ خام و تراش نخورده آن که کاربردی ندارد را میتوان برای انگشتر فیروزه ، گردنبند فیروزه ، تسبیح فیروزه استفاده کرد. این سنگ انواع مختلفی دارد. 1: عجمی 2: شجر که بر اساس سلیقه آن را تهیه میکنند که معمولا سنگ فیروزه عجمی طرفداران بیشتری به نسبت شجر دارد.

بهترین فیروزه چیست ؟

سنگ فیروزه با نام نیشابور همراه است. هر چند فیروزه در غیر از ایران و نیشابور در بعضی از مکان های دنیا هم چون مصر، آمریکا و چین نیز یافت می شود، اما به شهادت گوهرشناسان دور و نزدیک، فیروزه نیشابور بر روی زمین مقام اول را دارد و همواره زینت بخش گنجینه های گرانبهای ثروتمندان جهان و خزاین ممالک بوده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. پس فیروزه نیشابوری بهترین فیروزه در بین فیروزه ها میباشد.

انگشتر فیروزه نیشابوری

تفاوت فیروزه عجمی و شجر چیست ؟

همانطور که در قبل گفته شد فیروزه 2 نوع دارد یکی عجمی و مورد بعد شجر که تفاوت این دو در رگه هایی که سنگ دارد میباشد. فیروزه عجمی قیمت بالاتری دارد به نسبت فیروزه شجر چون رگه ای ندارد و کمیاب تر است. هر چند قیمت فیروزه به فاکتور های مختلفی وابسته است که صاف بودن یکی از آنهاست. با توجه به سلیقه خود میتوانید نمونه ای از فیروزه شجر یا عجمی را انتخاب کنید.

خواص فیروزه چیست ؟

سنگ فیروزه بسیار عظمت دارد و در عظمت و فضیلت آن همین بس که امام رضا فرمودند: «اولین کوه هایی که اقرار به ولایت حضرت علی(ع) کردند، کوههای فیروزه، عقیق و یاقوت بوده است.

روزی مردی به خدمت امام کاظم(ع) رسید و در انگشت حضرت، انگشتر فیروزه ای دید. در حالی که آن مرد به انگشتر خیره شده بود، حضرت از او پرسیدند:
میدانی نام این انگشتر چیست؟»
وی در پاسخ گفت: «فیروزه!»
حضرت به او فرمود: «فیروزه، نام آن در زبان فارسی است، لکن در زبان عربی به آن «ظفر» (پیروزی) می گویند.

فواید فیروزه چیست ؟

١. شادابی روح؛
۲. تقویت چشم؛
٣. سعه صدر (گشایش سینه)؛
۴. تقویت قلب؛
۵. تسهیل امور؛

مفضل بن عمر می گوید: بر امام صادق(ع) وارد شدم در حالی که انگشتر فیروزه ای در دست داشتم، امام صادق فرمودند: «ای مفضل از برای فیروزه خواصی است.

۱. نگاه به آن سبب نشاط و شادابی روح می شود
٢. نگاه به آن چشم را قوی می کند؛
٣. دست کردن آن، سعه صدر بخشیده و تحمل در برابر مشکلات را زیاد می کند؛
۴. قلب را تقویت می کند و قوت می بخشد؛
۵. حاجت را برآورده می سازد و کارها را آسان می کند.»

۶.دفع فقر:
امام صادق (ع) می فرماید: «کسی که انگشتر فیروزه در دست کند، فقیر نمی شود
و بی پول نمی ماند.»

۷. یاری و کمک در امور:
امیرمؤمنان(ع) چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آنها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند.

۸. سبب بالا رفتن دعا و تسریع در اجابت آن:
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند که همانا خداوند به من خطاب کرد: ای پیامبر! همانا من حیا می کنم از این که بنده ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *