دانستنیها

عقیق چیست؟ فواید و خواص بی نظیر سنگ عقیق

سنگ عقیق

بی‌شک پرفروش‌ترین سنگ، سنگ عقیق میباشد. سنگی که از نظر خواص، زیبایی، و همچنین قیمت قابل مقایسه با دیگر سنگ ها نمیباشد. سنگ عقیق را میتوان در قالب انگشتر عقیق مردانه، انگشتر عقیق زنانه و همچنین تسبیح و دست‎‌بند استفاده کرد. در این مقاله جامع به توضیح و خواص عقیق می‌پردازیم.

سنگ عقیق چیست :

عقیق به انگلیسی(Agate) سنگی است بسیار پربرکت و سرشار از خواص که در روایات زیادی بر اهمیت آن تاکید شده است. عقیق در رنگ های قرمز، زرد، خاکستری مایل به آبی و سفید یافت می شود. هم چنین سنگ هایی وجود دارد که به سبب شباهت ساختاری و فیزیکی در تجارت آن ها را جزء خانواده عقیق محسوب می کنند مانند عقیق سلیمانی یا چشمی(باباقوری)، عقیق شجری، عقیق خزه ای. این سنگ در کشور هایی همچون ایران، چین، هند، برزیل، یمن و… یافت میشود. گاهی ممکن است زمانی که به طبیعت میروید این سنگ را پیدا کنید. زیرا سنگی میباشد که نسبتا زیاد یافت میشود. اگر خواسته باشیم تخصصی تر این سنگ را بررسی کنیم سنگ عقیق دارای سختی 5-6 ، وزن مخصوص 2.6 – 2.8 و شکست نور 1.6 میباشد.

انواع عقیق:

سنگ عقیق حالات مختلفی دارد. چه از نظر رنگ دارای انواع مختلفی است، چه از نظر حالات فیزیکی و چه از نظر شناسنامه‌ای که منظور این است که سنگ در کدام مناطق پیدا میشود و بهترین نوع این سنگ کدام است.

انواع عقیق از نظر رنگ :

عقیق را در بازار و معادن میتوان با رنگ های مختلفی یافت و یا آن را تهیه کرد. از رنگ قرمز گرفته تا رنگ هایی همچون زرد، آبی، سبز، سفید، کبود، سوسنی و… ولی بهترین نوع آن کدام است؟ در ابتدا باید این مورد را خدمت شما بگوییم که گاهی ممکن است دیده باشید عقیق هایی وجود دارد که رنگ هایی مانند بنفش، آبی فیروزه‌ای، عقیق زرد و… وجود داشته باشد که جدا از رنگ های طبیعی عقیق میباشد. در واقع این سنگ ها، عقیق اصل بوده که سنگ طبیعی را در حالتی قرار میدهند تا طی یک رابطه شیمیایی رنگ خودشون رو عوض کنند و به رنگ های دیگر تبدیل میشوند مثلا عقیق رنگ سبز. اما جدا از این موضوع بهترین رنگ عقیق، رنگ جگری آن میباشد که هم کمیاب تر بوده و هم گران‌تر میباشد. از لحاظ قیمتی و کمیاب بودن: جگری، قرمز، پرتقالی و… به نوبت قرار میگیرند.

انواع عقیق از نظر شناسنامه:

از نظر شناسنامه نیز سنگ عقیق انواع مختلفی دارد. سنگ عقیق را میتوان در کشورهای مختلفی چون یمن، ایران، برزیل، چین، هند یافت و حتی در شهرهای مختلفی مانند خراسان آن را طبقه بندی کرد. معمولا سنگ هایی که از خراسان، برزیل، چین و هند میباشد را رنگ میکنند و در رنگ های زرد، قرمز، مشکی و… در آورند چرا که سنگ هایی نیستند که مرغوبیت زیادی داشته باشند و گران قیمت باشند. اما آن طرف ماجرا سنگ عقیق یمنی میباشد. سنگی با خواص و فضیلت بسیار زیاد. سنگی که رنگ شده نیست و رنگ آن همیشگی میباشد. خواصی و فضائلی که دارد به نسبت سنگ های عقیق معمولی بیشتر بوده همچنین روایات زیادی برای سنگ عقیق یمنی ذکر شده است.

انواع حالات سنگ عقیق :

همانطور که گفته شد سنگ عقیق مانند دیگر سنگ‌ها، انواع مختلفی دارذ. منظور از انواع سنگ عقیق این نیست که که سنگ عقیق در کدام کشور ها یافت میشود بلکه منظور شباهت های ساختاری و فیزیکی سنگ عقیق میباشد. مثلا طرح و شکلی که داخل سنگ قرار میگیرد. قبل از هر چیز باید گفت که سنگ عقیق در رنگ های، سفید، قرمز، پرتقالی، زرد، سرخ، کبدی، کبود، سوسنی، خاکستری مایل به آبی یافت میشود.
عقیق سلیمانی: نام دیگر این عقیق، باباقوری میباشد که روی این سنگ دایره‌ای شبیه به چشم نقش بسته است که برخی معتقدند برای چشم زخم مفید میباشد و از آن جلوگیری میکند.
عقیق شجر: برای پاسخ به سوال سنگ شجر چیست میتوان گفت نوعی دیگر از سنگ عقیق، عقیق شجری میباشد یا اصطلاحا شجر، سنگ شجر حالتی از سنگ عقیق میباشد که در سنگ، طرح شجر یا درخت دیده میشود. و در برخی حالات ممکن است روی سنگ طرح هایی مانند الله، محمد و علی و… نقش ببندد که خیلی کمیاب بوده و ارزش زیادی را دارد.
عقیق حزه ای: درباور عامیانه گونه‌ای از عقیق است که داخل آن توده‌هایی است از برگ و شاخه های خزه که از نظر علمی عقیق محسوب نمیشود.
عقیق جرع: به حالتی دیگر از عقیق گفته میشود که در رنگ عقیق در بازه رنگ قهوه‌ای تا سیاه قرار گیرد.

روشهای تشخیص عقیق اصل با غیر اصل :

• انگشتر عقیق را با آتش نمی توان سوزاند.

• سنگ عقیق روی شیشه خط می اندازد.

• انگشتر عقیق در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد.

• شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد و ردی نمی اندازد.

عقیق 2 - انگشترآنلاین

فواید و خواص عقیق در کلام ائمه :

بسیاری از ائمه بر خواص انگشتر عقیق در گشایش روزی بسیار تاکید نموده اند.

امام صادق(ع) درباره انگشتر عقیق فرمودند: هر که انگشتری از عقیق بدست کند پریشان نشود و مادام که با خود دارد اندوهی به او نمی‌ رسد.

در سخنی از امام باقر (ع) درباره انگشتر عقیق، آمده است عقیق سرخ زرد و سفید هر سه کوه هایی هستند در بهشت و هر که انگشتری از عقیق بدست کند به جز خیر و خوبی و وسعت رزق نمی‌بیند.

درباره فواید انگشتر عقیق، امام رضا (ع) فرمودند: عقیق فقر و تنگدستی و درویشی را برطرف می کند و در حدیث دیگری امام می فرماید هر که قرعه به انگشتر عقیق بزند بهره او تمام تر بیرون می آید.

امام صادق (ع) درباره فضیلت انگشتر عقیق فرمودند: که انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق داشته باشد امید است که عاقبتش خیر باشد.

درباره فضیلت و خواص انگشتر عقیق، حضرت محمد (ص) فرمودند: هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش برآورده می شود و در حدیث نبوی دیگر منقول است شخصی نزد رسول اکرم ( ص) آمد و شکایت کرد که دزد در راه به من رسید و اموال مرا برد حضرت فرمودند که: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتی که آن از هر بدی نگاه می دارد آدمی را.

فواید و خواص عقیق :

از دیرباز، قبایل و ملل کهن جهان، عقیق را سنگ مقدسی می دانسته اند و آن را از خود دور نمی کرده اند، عقیق سنگی است که آن را حرز و حامی انسان در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها می شمارند. انگشتر عقیق برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار و آسان شدن کارها بسیار مفید است.

* انگشتر عقیق برای جلوگیری از خونریزی های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار موثر است.

* انگشتر عقیق برای تقویت نقاط مختلف بدن و برقراری تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار مفید است.

* استفاده از انگشتر عقیق اثری فراوان دارد و علاوه بر زدودن انرژی های منفی از محیط، سبب پاکسازی هاله ای از انرژی های منفی می شود.

* انگشتر عقیق برای تعالی، شادابی و آرامش روح و همچنین بر طرف شدن غم و غصه و ناراحتی های روحی بسیار موثر است.

3 نظر در “عقیق چیست؟ فواید و خواص بی نظیر سنگ عقیق

  1. امیر علی گفت:

    من یک سنگ عقیق دارم جلوی نور میزارم روشن میشه خیلی باحاله

  2. ناشناس گفت:

    رنگ عقیق تو خواص اش تفاوت ایجاد میکنه؟

  3. ناشناس گفت:

    واقعا عقیق سنگ پربرکت و خوبیه.
    حتما توصیه میشه به دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *