دانستنیها

سنگ آمیتیست چیست و چه خواصی را دارا میباشد؟

سنگ آمیتیست و خواص آن

سنگ آمیتیست(Amethyste): همیشه در سنگ‌ها و جواهرات، زیبایی یکی از دلایل انتخاب سنگ بوده و میباشد، گاهی ممکن است سنگی مانند عقیق خواص شگرفی داشته باشد که عمده، دلیل خرید آن است و گاهی ممکن است مانند برخی دیگر سنگها، صرفا زیبایی دلیل خریدشان شود. ولی ممکن است سنگی علاوه بر زیبایی، خواص بینظیری نیز داشته باشد. مانند سنگ آمیتیست؛

سنگ آمیتیست چیست؟

به صورت خلاصه میتوان گفت آمیتیست سنگی است جواهری که در رنگ بنفش دیده میشود و زیبایی بسیار زیادی دارد. این سنگ اغلب به صورت تراش جواهری(الماس‌تراش) به فروش میرسد و قیمت نسبتا گرانی را دارد.
این سنگ نوعی کریستال کوارتز بوده و گران‌ترین سنگ در گروه و خانواده کوارتز ها شناخته میشود. نام دیگر این سنگ (جمشت) بوده که در کتاب های جواهرشناسی اسلامی قدیم دیده میشود. اما همانطور که گفته شد نام انگلیسی این سنگ آمیتیست میباشد که این نام مشتق شده از زبان یونانی است و به معنای مست نبودن است. که جواهرشناسان ایرانی و عرب نیز به این مورد در کتب خود اشاره کرده اند.

سنگ آمیتیست و خواص آن

بررسی تخصصی آمیتیست

آمتیست نوعی سنگ بنفش‌رنگ از خانواده کوارتز (SiO2) است که سختی این سنگ معدنی به اندازه کوارتز میباشد و رنگ بنفش خود را مدیون تابش‌زدگی، ناخالصی‌های آهن و، در برخی موارد، فلزات واسطه دیگر، و وجود عناصر کم‌مقدار دیگر بوده که منجر به جایگزینی‌های پیچیده در شبکه بلوری می‌شود. برای بررسی دقیق‌تر و حرفه‌ای تر جدول زیر را مشاهده فرمایید.
رنگ سنگ آمیتیست: رنگش از عناصر منگنز، آهن و تیتان به وجود می‌آید. حدود 200 سال پیش تصور بر این بوده که رنگ آمتیست به علت وجود منگنز در آن میباشد. سنگ آمیتیست در سایه رنگهای ارغوانی روشن تا بنفش پر رنگ دیده می شود.

جدول خصوصیات آمیتیست
ترکیب شیمیایی SiO2 – سیلیکات
رنگ ارغوانی تا بنفش
رنگ خاکه بدون رنگ
شفافیت شفاف تا مات
کلیواژ ندارد – به صورت صدفی میشکند
جلا شیشه ای
ضریب شکست نور 1.553 – 1.544
سختی موس 7
وزن مخصوص 2.7 – 2.6
سیستم کریستالی هگزاگونال
فلورسانس ندارد

سنگ آمیتیست و خواص آن

سنگ آمیتیست در کجا یافت میشود؟

این سنگ زیبا برای اولین بار در رومانی کشف شد. ولی امروزه سنگ آمیتیست در کشورهایی همچون برزیل، اروگوئه، آلمان، روسیه و… یافت میشود و سنگ هایی که ما تهیه میکنیم از این کشور ها هستند. همچنین این سنگ در کشور عزیزمان ایران نیز یافت میشود.

آمیتیست صنعتی و مصنوعی

در گذشته و در حال برای هر محصولی زمانیکه متقاضی زیاد باشد همچنین آن محصول گران باشد، جنس نامرغوب و مصنوعی یا اصطلاحا فیک آن نیز در بازار یافت میشود. نمونه بارز آن طلا و نقره است که قیمت نسبتا گرانی دارند و همین باعث خرید استیل و… میشود. سنگ آمتیست هم مانند طلا، نقره، سنگ هایی مثل یاقوت، فیروزه و… نمونه های صنعتی و مصنوعی‌اش نیز یافت میشوند. سنگ های آمیتیست صنعتی با همان ترکیب آمتیست اصلی ساخته میشوند که برای اولین بار حدود 60 سال پیش و در زمان 1970 ساخته شد. جدا از نمونه های صنعتی، نمونه هایی از آمیتیست هستند که از جنس شیشه بوده و رنگ شده است. که این مورد تشخیصش بسیار ساده تر است از نمونه های صنعتی و… این موارد را اکثر فروشنده های جواهرات همانند انگشترآنلاین را تشخیص میدهند و نمونه های اصلی را در اختیار شما قرار میدهند.

سنگ آمیتیست و خواص آن

خواص سنگ آمیتیست چیست؟

سنگ آمتیست دارای خواص حیرت برانگیزی میباشد. به عنوان مثال آمتیست اراده را قوی میکند. برخی حکما عقیده دارند که این سنگ برای ترک عادات ناپسند نیز مفید میباشد. در نتیجه معتادانی که قصد ترک مواد مخدر و… را دارند از این سنگ استفاده میکنند. سنگ آمیتیست بدلیل ارتباط با چاکرای پیشانی و تاج نیز، برای رفع درد هایی ناشی از سر درد های عصبی، میگرن و همچنین حمله های عصبی علی الخصوص صرع مفید میباشد. همچنین سفارش میکنند که این سنگ برای افرادی که مشکل بی‌خوابی و کابوس دارند این سنگ را زیر بالشت خود هنگام خواب قرار دهند.

نمونه عکسی از بزرگترین سنگ آمیتیست کشف شده در دنیا

بزرگترین سنگ آمیتیست کشف شده

کلام آخر و نتیجه گیری :

اگر به دنبال سنگی هستید که زیبایی آن بسیار برای شما حائز اهمیت است توصیه فروشگاه انگشترآنلاین به شما استفاده و تهیه سنگ آمیتیست میباشد چرا که علاوه بر زیبایی شگفت انگیزی که دارد دارای خواص درمانی زیادی میباشد. در هنگام خرید سنگ های جواهری که در دسته بندی جواهرات گران قیمت میشوند، خرید خود را باید از فروشگاه های معتبر انجام دهید تا علاوه بر خیالی آسوده پس خرید محصولی درجه یک و باکیفیت خدمت شما برسد. توصیه ما به شما خرید از فروشگاه انگشترآنلاین میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *